Brødr. Røsand bygger bomstasjon

Entreprenørfirmaet Brødr. Rødsand A/S var de eneste som leverte tilbud på bygging av bomstasjonen på Atlanterhavstunnelen. Stasjonen skal ferdigstilles midten av mars 2009.

Byggeleder Olav Lervik sier vegvesen.no at tilbudet skal kontrollregnes og at byggestart skjer vinteren 2008/2009.

- Tegningene og prosjekteringen av bomstasjonen er utført av firmaet Multiconsult. Det er tatt et omfattende hensyn til arbeidsmiljø når det gjelder arbeidsplass, fasiliteter og bekvemmeligheter for de som skal arbeide her. Stasjonen skal bygges i trematerialer og det er tatt hensyn til beliggenhet, utvendig miljø og byggeskikk, alt for at stasjonen skal gli godt inn i terrenget. Bomstasjon plasseres nord for avkjøring til Sveggen og Futsetra like før tunnelpåhogget.

Det blir betaling for passasjerer. Fritak for passasjerbetaling vil gi vesentlig lavere inntekter for Atlanterhavstunnelen. Disse inntektene i bompengeperioden er beregnet til 100 millioner kroner. Derfor er ikke en Autopass stasjon (helautomatisk og ubemannet) mulig.

Det forutsettes tre takstgrupper for kjøretøy og passasjerbetaling. For kollektivtransport i rute er det lagt til grunn betaling for både kjøretøy og passasjer. Det er lagt til grunn bompengetakster tilsvarende en økning i fergetakstene på omkring 30 %, fra sone 5. Takstene vil bli endelig fastsatt like før åpningen av Atlanterhavstunnelen våren 2009, og vil bli justert i tråd med prisstigningen. Det er forutsatt rabatter i tråd med gjeldene takstretningslinjer.