Nationaltheatret oppgradert

Jernbaneverket har sluttført en omfattende modernisering av den gamle delen av Nationaltheatret stasjon.

Tiltakene har gitt landets nest mest trafikkerte jernbanestasjon etter Oslo S økt brannsikkerhet og bedre forhold for de reisende. Totalt er det lagt ned 90 millioner kroner i oppgradering av stasjonen.

Moderniseringen av den gamle toghallen har omfattet fjerning av den gamle baldakinen, utskifting av gulvbelegget på plattformen, ny belysning, nye rulletrapper, nytt høyttaleranlegg mv. I tillegg er gamle elektriske kabler skiftet. Det branntekniske anlegget er blitt vesentlig forbedret, blant annet er det montert nye og kraftigere vifter slik at røykavsuget er blitt mer effektivt. I tillegg er nødutgangene modernisert. I sum vil dette bedre forholdene og sikkerheten for de som bruker stasjonen.

Den gamle toghallen har vært i full drift under utbyggingen. Dette har medført ulemper for de reisende ettersom deler av perrongen har vært stengt i perioder og byggearbeidene har også medført støy og støv.

Nationaltheatret stasjon ble tatt i bruk i 1980 i forbindelse med åpningen av Oslo S og Oslo-tunnelen. I 1999 stod en ny toghall ferdig da Nationaltheatret stasjon ble utvidet fra to til fire spor. Byggearbeidene som nå er sluttført, omfattet kun den gamle delen av stasjonen.

Den gamle hallen fremsto før ombyggingen som mørk og dyster, både fordi den var malt i en mørk rødfarge og fordi belysningen ikke var god nok. Etter opprustningen er toghallen blitt lik den som ble ferdig i 1999 og stasjonen har derfor nå fått et arkitektonisk enhetlig preg.

Dermed er landets nest største jernbanestasjon i antall reisende, nå blitt en sikrere, mer funksjonell og tidsriktig stasjon. På hverdager reiser i underkant av 35 000 mennesker til og fra Nationaltheatret stasjon, de fleste av dem pendlere på lokaltogene i Oslo-området og regiontogene til og fra Østlandets ellers.