Byggenæringen vil vise seg

Tross nedgangstider i bransjen: Nordens største byggmesse Bygg Reis Deg begynner å fylles opp, et helt år før åpningen. 

Ved inngangen til oktober var 130 utstillere booket, noe som legger beslag på 25 prosent av utstillerarealet til de gigantiske hallene hos Norges Varemesse i Lillestrøm.

– Ved forrige messe hadde vi ti prosent belegg på samme tidspunkt. Vi begynte riktignok markedsføringen tidligere i år, men så langt ut på høsten forklarer ikke det hele den ekstra raske responsen, sier administrerende direktør Halvard Gavelstad i Bygg Reis Deg.

Ekstra hall
Mens Norge strammer inn livreimen, velger Bygg Reis Deg å satse større. Neste års messe skal ta i bruk enda en messehall, som innebærer 7000 kvadratmeter mer utstillingsplass enn i fjor.

– Vi satser på å få inn rundt hundre flere utstillere. Bygg Reis Deg blir både større og bredere. Hytter, smarthusteknologi og interiør vil få enda større plass, sier Gavelstad.

Forrige messe hadde 439 utstillere og 55 000 besøkende. Litt over halvparten av de besøkende er fagfolk.

– Jeg tror raskere booking denne gangen også er et uttrykk for at vi har styrket vår posisjon som markedsplass. På Bygg Reis Deg treffer fagfolkene andre fagfolk og får oppdatert seg på hva som er siste nytt, sier Gavelstad.

I en undersøkelse gjort ved fjorårets messe, svarte to av tre fagfolk at viktigste pådriver for å dra på messen var å holde seg informert om bransjen og å få informasjon om nyheter.

Tips: miljø
Bygg Reis Deg har hele spekteret av utstillere; VVS, kjøkken, dører, vinduer, gulv, tak, mur, betong, isolasjon, husprodusenter, byggevarekjeder, peis og verktøy.

– Så langt ser det ut til at den ekstra tidlige messeinteressen er jevnt fordelt på alle bransjer. Det er for tidlig å si noe sikkert ennå, men mitt tips er at miljøhensyn og energibesparelser blir enda tydeligere temaer enn tidligere, sier Gavelstad.

Som de fleste messer har også Bygg Reis Deg opplevd en viss nedgang i besøkstallet de siste årene.

– Internett har rett og slett blitt en konkurrerende arena, med stadig mer spenstige måter å vise fram produkter på. Men inspirasjon og kunnskap formidles best av levende mennesker, og via produkter man kan se og føle, mener nå vi. Og der slår vi internett ned i støvlene, sier Gavelstad.

Messen øker likevel selv bruken av internett, men først og fremst i markedsføringen. Fem millioner er satt av til å nå gjennom i informasjonsstrømmen.

Bygg Reis Deg arrangeres annethvert år. Neste års messe blir den 23. i rekken og åpner 22. september 2009.