Brannen på Bergensbanen er slukket

Brannen i et snøoverbygg ved Hallingskeid på Bergensbanen ble slukket ved 15-tiden torsdag, men togtrafikken blir tidligst åpnet igjen fredag.

- Kjøreledningen har falt ned og kommunikasjonskabler som ligger langs sporet er ødelagt av varmen i en lengde av rundt 100 meter, opplyser vakthavende informasjonssjef Olav Nordli i Jernbaneverket til NTB.

Han sier det er usikkert når Bergensbanen igjen kan åpnes.

- Vi vet rett og slett ikke. Vi jobber på spreng med å reparere skadene og med litt flaks kan banen åpnes for fredagstrafikken. Fredag vil vi kunne si dette med større sikkerhet. I dag blir det bare gjetning, sier Nordli til NTB torsdag kveld.

Slukningsarbeid
Det var rett før klokken 12 torsdag formiddag at Jernbaneverket fikk beskjed om at det hadde brutt ut brann i et 400 meter langt snøoverbygg 2 kilometer vest for Hallingskeid. Flammene har ødelagt snøoverbygget i en lengde av minst 100 meter, viste det seg torsdag kveld.

I tillegg til mannskaper med tankvogn fra Jernbaneverket, ble brannmannskaper fra Voss og et helikopter satt inn i slukningsarbeidet.

Brannbilene ble plassert på tog og kjørt inn til stedet, da det ikke er veier i området hvor man kan kjøre med så tunge biler.

Helikopteret hentet vann fra Høghellervatnet like ved.

Setter opp busser
Toget fra Bergen som gikk klokken 10.28 og toget fra Oslo med ankomst Bergen klokken 14.22 ble begge rammet av problemene brannen medførte.
Inntil banen åpner igjen, vil toget fra Bergen snu på Myrdal stasjon og toget fra Oslo snur på Finse. De som skal over fjellet, blir kjørt i buss fra Voss og Ål.
Hardest rammet blir imidlertid godstrafikken. Hvert døgn går det sju godstog hver vei.

- For disse er det ingen alternative transportveier, slik som for persontrafikken, så det blir dessverre store konsekvenser for dem som venter på godset, sier informasjonssjef i Jernbaneverket region vest, Inge Hjertaas.

Årsaken til brannen er så langt ikke klarlagt. Det er trolig store verdier som har gått med. Ifølge Jernbaneverket koster bare overbygget rundt 30.000 kroner per meter. I tillegg kommer utbedringer av skadene på kjøreledning og kabler.