Vil beholde 700 km som riksveg

Etter en gjennomgang av veinettet foreslår Statens vegvesen at 700 av 18.500 km øvrig riksvei beholdes som riksvei ved gjennomføringen av forvaltningsreformen. Forslaget sendes nå på høring.

Bakgrunnen er at det vesentligste av øvrige riksveier og øvrige riksveiferjesamband skal overføres fra staten til regionalt folkevalgt nivå fra 1. januar 2010. På oppdrag fra Samferdselsdepartementet har Vegvesenet utredet klassifisering av det øvrige veinettet basert på gitte kriterier.

- I vårt forslag har vi tatt hensyn til forhold som kobling til nasjonale knutepunkter, koblinger til større byområder, interregionale veier og øvrige riksveier som er knyttet opp mot riksveger i nabolandene skal forbli riksveg, sier utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Statens vegvesen om arbeidet.

Vegvesenets forslag innebærer at 690 km øvrige riksveier beholdes som riksvei. Noen mindre strekninger - til sammen om lag 10 km - med fylkeskommunal og kommunal vei til nasjonale knutepunkt omklassifiseres også til riksvei. Dagens stamveinett - som fra 2010 blir det nye riksveinettet - økes dermed fra 8.800 til 9.500 km. I tillegg kommer tre ferjestrekninger.

Forslaget er nå sendt ut på høring til fylkeskommunene, berørte kommuner, transportetatene og en rekke andre. Høringsfristen er 1. november i år.

I følge forslaget bør følgende strekninger forbli riksveier:

   
KriterierLengde
(km)
 
Kobling til knutepunkter177Til alle godsknutepunkter og nasjonale lufthavner som er i forslaget til NTP 2010-2019 er foreslått som nasjonale knutepunkter, samt til Oslo Sentralbanestasjon og Oslo bussterminal.
Kobling til byområder123Fredrikstad, Halden, Harstad, Lillestrøm, Sortland, Sotra, Moss og Horten.
Interregionale veger215Rv. 111/22 Skedsmovollen – Borg havn, rv. 19/306 Moss – Horten, rv. 92 Karasjok – rv. 93, Ring 1 i Oslo.
Utenlandsforbindelser174Rv. 200 Kongsvinger – riksgrensen, rv. 25 over Trysil, rv. 77 i Junkerdalen, rv. 893 ved Neiden i Finnmark.
Ferjesamband Bodø – Moskenes, Bognes – Lødingen, Moss – Horten.

Les mer på vegvesen.no