Ingen forlik med Bilfinger

Bilfinger Berger og Statens vegvesen var ikke i nærheten av et forlik da de møttes i Nordmøre tingrett i Kristiansund mandag.

Bilfinger Berger krever en ekstrakompensasjon fra Statens vegvesen på vel 38,5 millioner kroner, og Statens vegvesen krever Bilfinger Berger for 4,5 millioner kroner i dagmulkt. Krav og motkrav knytter seg til byggingen av Imarsundprosjektet på Nordmøre, som var ferdig for to år siden.

Retten løsningen?
Det er ikke uvanlig at byggherre og entreprenør er uenige underveis om store samferdselsprosjekter, men i de fleste tilfeller blir uenigheten løst på kammerset. Det er sjelden partene ender opp i retten og står så steilt mot hverandre som i dette tilfellet.

Byggingen av Imarsundsambandet var den andre jobben i Norge for den tyske internasjonale storentreprenøren Bilfinger Berger, med en årlig omsetning på nesten 6 milliarder kroner. Spørsmålet som nå stilles er om flere utenlandske entreprenører i norsk veibygging - som Jens Stoltenberg og Kristin Halvorsen ønsker - også vil føre til at problemene i større grad må løses i rettssalene.

Også E18
Også på E 18 har det vært store problemer med joint venture-selskapet CJV-E18, der Bilfinger Berger er største eier. Stikkord er store underskudd, bruk av avgiftsfri diesel, sprengingsuhell, sur avrenning og to dødsulykker.
Så ille var det ikke på Nordmøre, men likevel endte uenigheten i retten. Da rettssaken startet mandag gikk rettens administrator, Ivar Svendsgaard, langt i å oppfordre partene til å finne fram til en løsning.
Det har også vært gjort flere forsøk på et kompromiss. Etter det NTB forstår er Vegdirektoratet nokså sikre på at de har en god sak, og er kompromissløse. De har på ingen måte tenkt å gi etter for Bilfinger Bergers krav.

- Mangelfullt
Det meste av mandagen gikk med til en teknisk gjennomgang av grunnlaget for Bilfinger Bergers krav samt en gjennomgang av ekstrakostnadene selskapet mener det er blitt påført som en følge av mangelfull prosjektering og mangelfulle anbudsdokumenter fra Statens veivesens side.

Advokat Ander Pind fra advokatfirmaet Thommessen Krefting Greve Lund gikk i detalj gjennom kontraktene og vanskene, som knytter seg til to av fundamentene for den største av bruene i Imarsundprosjektet, Imarsundbrua på 550 meter. To av pælene var det umulig å få langt nok ned i massene. Grunnforholdene var ikke som forutsatt, mener entreprenøren. Strømforholdene i sundet krevde også omfattende sikringstiltak. Alt dette fordyret og forsinket. Etter Pinds og Bilfinger Bergers mening er Staten ansvarlig for merkostnadene.

Ansvarsspørsmålet
Denne saken vil gå for Nordmøre tingrett ut denne uka, med mindre partene blir enige underveis. Samferdselsdepartementets prosessfullmektig, advokat Henning Nordtvedt i advokatfirmaet Haavind Vislie, skal holde sitt innledningsforedrag tirsdag. Han sier til NTB at hovedgrunnen til at et forlik ikke har lyktes er at partene ser ulikt på ansvarsspørsmålet.

- Statens hovedsyn er at stabiliseringen som Bilfinger Berger fikk problemer med er Bilfinger Bergers eget ansvar, sier Nordtvedt.

I retten mandag var det en gemyttlig tone mellom partene. Det har også vært en god tone underveis i byggeprosessen, sier Statens vegvesens prosjektleder for Imarsundsambandet, Per Kristian Hovdahl, til NTB. Han antyder at problemene der utenlandske entreprenører er involvert først og fremst kan knyttes til kontraktforståelse.