P-hus på slep

Den første av flere enorme betongkonstruksjoner slepes nå sjøveien fra Fredrikstad til Tjuvholmen i Oslo. SE ANIMASJON

I en tørrdokk i Fredrikstad er 45 000 kubikkmeter med betong og 13 000 tonn med armering blitt omgjort til en ny stor bit av Oslo. Taket på det som skal bli et undersjøisk parkeringshus og utfyllende kaidekker gir et nytt 21 000 kvadratmeter stor tomteområde på Tjuvholmen. Sluttresultatet blir et 30 000 kvadratmeter stort parkeringshus med plass til 800 biler.

-Det er et spektakulært syn når det første elementet på 85 x 35 meter, og så den andre betongkonstruksjonen på 155 x 24 meter trekkes ut av dokka og navigeres ned gjennom Vesterelven i Fredrikstad. Betongkassene vil stikke 6,5 meter under slepet. På det grunneste stedet i Vesterelven er det bare 7,5 meter dypt. Til sammenligning er Oslo Plaza 117 meter høyt, skriver Skanska Norge i en pressemelding

Store dimensjoner
Det er enorme betongkonstruksjoner som fraktes sjøveien fra Fredrikstad. Det er Archimedes lov som gjør at de store betongkassene vil flyte. Archimedes: Når et legeme nedsenkes i væske, mister det vekt tilsvarende vekten av den fortrengte væsken. Derfor flyter parkeringshuset.


Nyskapende og unikt - aldri tidligere gjort i Norden
Det er totalt tre "kasser" som er bygget ved gamle Fredrikstad Mekaniske Verksted. Det har aldri tidligere blitt bygget et parkeringshus på tilsvarende måte. Skanska utnytter kjent teknologi til ny anvendelse på en unik måte. Prosjektet bygger på erfaringer Skanska har gjort i forbindelse med sin pågående bygging av senketunnelen i Bjørvika og marine betongkonstruksjoner de har bygget tidligere.

Rundt 180 personer har på det meste jobbet med å bygge parkeringshuset. Alt er bygd med håndkraft; ingenting er prefabrikkert. Arbeiderne fra Skanska har bygget forskaling og bundet jern før spesialprodusert betong er fylt i de gigantiske støpeformene. De tre betongelementene ser ut som store badekar eller kasser. Veggene i kassene er 50 cm tykke. Betongen som er brukt er prosjektert til å vare i 300 år.