Tvilsom effekt av veibygging i distriktene

Veiforsker og økonom mener de positive virkningene av å bygge veier i distriktene er sterkt overvurdert.

 

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil kanalisere flere veipenger til distriktene. Det er ikke uten videre lurt, advarer forskeren.

- Mye av bakgrunnen for at Navarsete ønsker å flytte pengebruken fra Østlandet til andre deler av landet, er at hun har en forestilling om at veiinvesteringer betyr veldig mye for næringsutviklingen i distriktene. Men sammenhengen mellom veiutbygging og regional utvikling er usikker, sier trafikkforsker og økonom ved Norsk institutt for by- og regionsforskning (NIBR), Steinar Johansen, til Aftenposten.

Han viser til nordiske analyser som konkluderer med at veiutbygging i grisgrendte strøk i flere tilfeller har ført til fraflytting.
Et velkjent argument sier at nye veier, bruer og tunneler vil redusere transportkostnadene, og gjøre eksportnæringer i distriktene mer konkurransedyktige. Forskeren påpeker at det ofte er snakk om marginale besparelser, fordi transportkostnadene utgjør en relativt liten andel av bedriftenes totale produksjonskostnader.

Men Navarsete blåser av regnestykket.
- Jeg velger å lytte til næringslivet, de som kjenner dette på kroppen. Møbelprodusenten på Sunnmøre og fiskeforhandleren i Nord-Norge sier noe annet. Forskeren er for meg irrelevant, sier samferdselsministeren.