Millionkrangel må avgjøres av retten

En millionkrangel mellom den tyske entreprenøren Bilfinger Berger og Samferdselsdepartementet må avgjøres i retten.

 

Saken starter for Nordmøre tingrett mandag, og vil vare hele uken. Bilfinger Berger forlanger 37.8 millioner kroner ekstra etter byggingen av Imarsundsambandet på Nordmøre. Dette brusambandet var den tyske entreprenørens andre store jobb i Norge. Den første var Svinesundsbrua.
Samferdselsdepartementet på sin side har avvist kravet, og har kommet med et motkrav på 4,5 millioner kroner som er dagmulkt for den ekstra tiden Bilfinger Berger brukte for å ferdigstille Imarsundsambandet. Sambandet skulle være ferdig 21. november 2006, men ble ikke åpnet for trafikk før 15. januar 2007.

Navarsete
Det var Liv Signe Navarsete (Sp) som omsider åpnet sambandet, og det skjedde på en dag som var så stormfull at åpningsseremonien ble forsinket. Nesten på dagen to år etter at det store bru- og veisambandet mellom tidligere Tustna og Aure kommune på Nordmøre skulle ha vært åpnet, får saken et etterspill i retten.
Stridens kjerne er fundamenteringen av den ene av de to store bruene i sambandet, Imarsundbrua på 550 meter. Entreprenøren fikk problemer med fundamenteringen.

Bilfinger Berger mener at Statens vegvesen har gjort seg skyld i en prosjekteringsfeil og må ta ansvaret for merkostnadene og den ekstra tiden som gikk med til fundamenteringen. Statens vegvesen på sin side mener at grunnforholdene i dette tilfellet må være entreprenørens risiko, og at Bilfinger Berger derfor ikke har krav på noe ut over kontraktsummen.

Mye papir
I retten møter begge prosjektlederne som vitner. Ifølge rettens formann, Ivar Svendsgaard, blir det ikke så mange vitner, men til gjengjeld mye skriftlig dokumentasjon.

Bilfinger Berger er representert i retten ved advokatfirmaet Thommessen Krefting Greve Lund fra Oslo. Regjeringsadvokaten er representert ved advokatfirmaet Haavin Vislie fra Oslo.

Advokat Anders Pind hos Thommessen Krefting Greve Lund sier til NTB at dette er en sak der partene i stor grad er enige om sakens fakta. Spørsmålet er hvem som skal ta risikoen for de uforutsette grunnforholdene under Imarsundbrua.
Etter det NTB forstår har det vært gjort flere forsøk på å komme til forlik, uten at dette har lyktes.