Misunnelig på norsk sivilingeniørutdanning

En internasjonal komité som har vurdert NTNUs sivilingeniørutdanning er imponert over kvaliteten, men gir også gode råd om forbedringer. 

Komiteen er spesielt imponert over den gode søkningen, både når det gjelder kvantitet og kvalitet, og som fører til at mange gode søkere ikke får plass. Samtidig har næringslivet et skrikende behov for flere sivilingeniører. Denne muligheten til å velge fra øverste hylle synes komitemedlemmene er misunnelsesverdig.

Evalueringsrapporten gir en rekke anbefalinger for å bedre studiekvaliteten ytterligere. Disse handler om organisering, ressursmessige forhold og internasjonalisering. Blant anbefalingene er å øke statusen på undervisning.

EU-tilpasning
NTNU berømmes for at masterstudentene blir inkludert i forskningsprosjekter, og dermed kommer i kontakt med det fremste av ny kunnskap og avanserte laboratorier.

Samtidig påpekes at NTNU bør følge nøye med på utviklingen av strukturen høyere utdanning innenfor teknologi i Europa, med tanke på en framtidig harmonisering, som kan øke tilgangen på godt kvalifiserte søkere til sivilingeniørutdanningen.

Komiteen bruker mye av sin rapport til å drøfte ulike sider av utdanningskvaliteten. De mener at læringsmålene for studieprogrammene må bli tydeligere, slik at det blir lettere å se hvordan de enkelte emnene bidrar til å nå læringsmålet.

Ressursfordeling
Videre advares det mot måten NTNU fordeler økonomiske ressurser, og sikter til praksisen med at bevilgningen til instituttene blir knyttet til antall studenter og underviste emner. Komiteen frykter at denne praksisen kan føre til at faglig relevante emner i enkelte studieprogram kan bli valgt bort.

Rapporten uttrykker bekymring for at ressursknapphet også kan føre til at laboratorieutstyret ikke blir oppdatert, og at det ikke blir nok laboratorieundervisning i basisfagene.

Anbefalingene fra komiteen vil bli nøye vurdert på alle nivåer ved NTNU i tiden framover. Det forventes at den kan føre til betydelige tiltak og justeringer av studieplanene fra 2010.

Evalueringskomiteen har vært sammensatt av representanter fra tre utenlandske universiteter, tre fra norsk næringsliv samt to skandinaviske studentrepresentanter. Den har vært ledet av prorektor ved Technische Universitet i Berlin, Jörg Steinbach.