Kreativ bokføring

Det hjelper lite at bransjeorganisasjonene og Byggenæringens Landsforening febrilsk jobber med å bedre omdømme i byggenæringen, når vi hele tiden får nye tvilsomme saker servert i program som "TV2 hjelper deg" og "Forbrukerinspektørene" i NRK. Midt i beste sendetid brettes elendet ut. På NRK gikk man nylig inn på en rørleggersak fra Rakvåg på Trøndelagskysten.

En boligeier klagde på regningen da han mente timeforbruket var alt for høyt. Rørleggeren sendte ny regning. Da var timetallet redusert, men han kompenserte dette med å øke prisene på deler slik at regningen både før og etter var 23 000 kroner. Slik skal vi ikke ha det.

Vi må selvsagt ta forbehold om at saken er riktig gjengitt i NRK-programmet. Vi vet også fra andre lignende programmer at en sak minst har to sider. Men likevel sitter folk flest igjen med et inntrykk av at byggenæringen og håndverkerne kanskje spesielt, ikke er å stole på. For håndverkere som trykker Mesterbrev-merket til sitt bryst, kreves det ekstra varsomhet.

Det som spesielt er alvorlig, er at folk i mange områder har mistet respekten for mange bedrifter i byggenæringen. Det skyldes flere forhold. Mange bedrifter har hatt det svært travelt, og mange har også tatt på seg oppdrag de strengt talt ikke har hatt tid til å ta. Dette gjør at håndverkere ikke kommer til avtalt tid, de løper fra den ene byggeplassen til den andre og blir svært lite effektive, eller de gjør en elendig jobb.

Mange seriøse bedrifter har helt glemt forbrukermarkedet som snart er overtatt av "svarte" bedrifter og/eller bedrifter som kun har utenlandsk arbeidskraft. Det å vinne tilbake tapte markeder er ingen enkel sak. Men det må mange bedrifter nå gjøre om man skal overleve. Men første bud er at man opptrer ryddig og at man er til å stole på. Og så skal man vokte seg vel for kreativ bokføring.

Les mer om saken her