Byggeindustrien øker

Nylig gikk det ut en melding om at mange av de store fagbladene i Norge har hatt nedgang i annonsesalget hittil i år. Meldingen viser at Byggeindustrien også har nedgang, men våre tall viser økning.

Meldingen bygger på statistikk fra ACNielsens reklame-Statistikk. Denne statistikken måler annonsevolum og tar utgangspunkt i bladenes egne prislister. Denne oversikten viser at Byggeindustrien har en nedgang på 11,6 prosent. Våre tall viser imidlertid at vi i denne perioden har hatt en økning i våre inntekter på 5,59 prosent. Det er ikke mange fagtidsskrifter som har pluss i sine bøker så langt i år. Flere av de store annonsørene som bruker Byggeindustrien som sitt 1. valg i fagpresse, har i år startet sine kampanjer noe senere enn vanlig. Dette slår selvsagt ut i volum-statistikken. Men til tross for dette har vi altså fått flere kroner i kassen enn til samme tid i fjor. Vi har ellers hatt langt flere bilag i år enn i fjor. Som ett av de ytterst få fagtidsskrifter tjener også Byggeindustrien penger på internett. Trafikkøkningen på nettet er for ørvig meget stor. Ellers er det vel ikke mange fagtidsskrifter som har 80 prosent av salgsbudsjettet inne ved utgangen av mai måned.