Fylkesordfører fordømmer transportplanen

Fylkesordfører Ole Øverland (Sp) i Møre og Romdal slår fast at forslaget til Nasjonal transportplan 2006-2011 gir Møre og Romsdal penger til kun ett riksvegprosjekt på seks år, skriver Romsdals Budstikke.

Gamle regninger og Eiksund-sambandet sluker over 100 prosent av riksvegpotten i Nasjonal transportplan til vårt fylke i perioden 2006-2011. Et skammens dokument, fortviler fylkesordføreren. Det er Statens vegvesen, Kystverket, Jernbaneverket og Avinor (Eks luftfartsverket) som i fellesskap har lagt fram forslag til Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015. For Møre og Romsdal representerer forslaget et dramatisk kutt i sparsomme riksvegbevilgninger. Dette har satt fylkesordfører Ole Øverland (Sp) i en sinnstilstand av harme, fortvilelse og oppgitthet. Kjempekuttet Jeg synes dette er et skammens dokument. Rett og slett! Det er et enormt gap i forhold til Stortingets forutsetninger i Norsk vegplan i 2001, sier Øverland. Der la Stortinget til grunn at Møre og Romsdal skulle få 690 millioner kroner til riksvegutbygging i årene 2006-2001. Nå foreslår vegdirektøren 480 millioner kroner i samme periode. En svikt på 210 millioner kroner. Fra før har vi opparbeidet et etterslep på 35 millioner kroner for årene 2002-2003 i forhold til Stortingets vedtak. Dette etterslepet vil nok bare øke neste år og i 2005, sier Øverland. Bare Eiksund Før bygging av riksveger i Møre og Romsdal i seksårsperioden 2006-2011, må gamle regninger betales. Fylkesordføreren opplyser at staten må betale tilbake følgende forskutterte beløp. 25 millioner kroner til Ørsta og Volda kommuner for rassikring i Austefjorden. 9 millioner kroner i refusjon på ferjeleiet i Tømmervågen på Tustna. Minst 30 millioner kroner til Skodjebruene. Dette utgjør minst 64 millioner kroner. Dermed er det maksimum 414 millioner kroner tilbake. Samtidig går 436 millioner kroner til Eiksund-sambandet i perioden 2006-2008. Det betyr at når 2012 kommer vil vi fortsatt slepe med oss et lite underskudd. Det betyr at vi bare kan glemme slikt som rassikring Sunndal-Nesset og i Hellesylt. Høyre-svik Svikten er også stor for stamveger. Det har Møre og Romsdal allerede et etterslep på 238 millioner kroner i forhold til Stortingets vegplan-vedtak. Etter det nye forslaget vil etterslepet øke til 360-380 millioner kroner i 2009. Dette er statsbyråkratenes forslag, ikke regjeringens? Ingen skal fortelle meg at faggruppen har trukket disse tallene fra lause lufta. Sjøl om forslaget ikke er politisk behandlet, så har det sjølsagt blitt gitt klare signaler under vegs. Derfor må Samferdselsdepartementet og Regjeringen ta ansvaret for tallene som her har kommet fram. Dette var dårlige greier. Derfor vil jeg ser om enkelte statsråder tør møte representanter for næringslivet, fylkes- og lokalpolitikere rundt i det ganske land med et slikt forslag. Dette gjelder ikke minst partiet Høyre, som har ropt på høgt flere på vegmidler foran valg. Vi i Møre og Romsdal fylkesting har prioritert i tillit til Stortingets vedtak. Det er ikke fattigdom i landet her som gjør at denne forutsetningen svikter så totalt, sier Ole Øverland.