En fersk befolkningsundersøkelse fra Norstat viser at befolkningen har lite kunnskap om hvor mye isolasjon betyr for både strømkostnader og klimautslipp.
Lite kunnskap
- Dette dreier seg om kunnskap, ikke mangel på vilje, sier Rune Midtgaard i Brødr. Sunde AS som står bak undersøkelsen. - 40% av CO2-utslippene i fastlands - Norge og i Europa for øvrig kommer fra drift av bygg og boliger. Nesten ingen er klar over at u tgifter ved å isolere bedre kan bli tjent inn i løpet av 3 til 5 år på strømregningen.
60 % av de spurte har ikke oversikt over hvor mye strøm de bruker i løpet av et år. Dette til tross for at norske hus har mye å gå på. Pilotprosjekter med nye boliger etter såkalt passivhus standard som i Lindås utenfor Gøteborg, viser at energiforbruket kan reduseres med nesten 2/3 i forhold til kravene som stilles i de nye norske byggforskriftene Midtgaard mener at byggisolasjon er et viktig men glemt klimatiltak, som vil monne i klimaregnskapet og som er svært kostnadseffektivt.
- Vi vil jobbe for en isolasjonsdugnad i Norge. Målet for byggebransjen må være å dele vår kunnskap og påvirke politikere og andre beslutningstagere. Dette kan hjelpe både Stortinget mot målene i klimaforliket, og den enkelte families samvittighet og økonomi. Vi må "kle på husan" for å klare klimamålene. 10-15 cm tykkere isolasjon sammen med bedre tetning og balansert ventilasjon kan redusere energiforbruket knyttet til oppvarmin av eldre bygg med så mye som 70% samtidig som inneklimaet forbedres, sier Rune Midtgaard.
Folk tror det dyre er billig - og omvendt
I følge Norstat-undersøkelsen tror 60% at det finnes et miljøpotensial i egen bolig. Men de fleste fokuserer på sparedusj, resirkulering og sparepærer. Kun én av ti vet at isolasjon er det mest kostnadseffektive tiltaket for å få ned energibruken.
- Det er klart at når omtrent 80% av befolkningen tror at boligen deres er fullverdig isolert, og ikke kjenner til alle fordelene ved å isolere bedre, så har vi en jobb å gjøre, sier Rune Midtgaard. - Det er også derfor vi har tatt initiativ til denne undersøkelsen. Nå vet vi mer om hva folk trenger å vite. Nå er vi klar for å begynne å snakke isolasjonens evangelium, avslutter han med et smil.
- Nøkkelord
- Forbruker