Atlanterhavstunnelen den mest kompliserte så langt

Alt tyder på at drivingen av Atlanterhavstunnelen mellom Averøy og Kristiansund er den mest kompliserte og krevende operasjon, som noensinne er gjort i en undersjøiske tunnel i Norge.

Årsaken er at de svakhetssonene man møtte på i fjellbunnen mot Averøy, var svakere enn det man forventet. I tillegg kjempet man mot store trykk.

Dramatisk

Det å oppleve et ras i en undersjøisk tunnel som man gjorde i februar i år var dramatisk. Det var like før hele tunnelen ble fylt med vann. Da hadde det nok spøkt for hele prosjektet.  Ved å ta tiden til hjelp (og mye kunnskap) har problemene blitt løst i tur og orden. Men dette har selvsagt gått ut over fremdriften – og dette har medført store ekstrakostnader.

Bunnen nådd 

Nå er bunnen på 251 meter nådd – og etter at stuffen på Averøy-siden har vært stengt lenge, blir det nå startet drift der igjen. I hele sommer har man kun drevet fra Kristiansund-siden, men der har fremdriften vært god.I en kommentar til Tidens Krav som spør om entreprenør og byggherre har kontroll over situasjonen, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen at det har man. Han lover en tørr, finn og trygg tunnel å kjøre i.Fremdriften stanset helt på Averøy-siden i mai. Nå har man pigget seg frem noen meter – og de første salvene er skutt.

Vanskelig område

Men man er fortsatt inne i et vanskelig geologisk område, så man ser situasjonen an hele tiden. Det er injisert store mengder i det utsatte fjellet, og håpet er at dette arbeidet har vært vellykket, sier han.Man er nå opptatt med å kjernebore for å se hvordan situasjonen er lengre fremme. 

Mesta er hovedentreprenør.

Gjennomslag i oktober

Det forventes gjennomslag i midten av oktober. En egen ekspertgruppe er nedsatt i forbindelse med alle komplikasjonene man har hatt med fjellet i denne tunnelen. Der har vi noen av landets fremste ingeniørgeologer og andre fagfolk med.

Det er i fagmiljøet meget stor interesse for Atlanterhavstunnelen. Dette blir også et innlegg om denne saken på neste Fjellsprengningskonferanse i november. I Byggeindustrien vil vi til denne konferansen lage en oppdatert reportasje.