Stor lønnsomhet i jernbaneprosjekter

- Til tross for alt for liten ramme til jernbaneprosjekter har de prioriterte tiltakene som foreslås i Nasjonal Transportplan stor samfunnsnytte, sier Jernbanedirektør Steinar Killi.

Jernbaneverket prioriterer jernbaneprosjekter på Østlandet og områder rundt de største byene i forslaget til Nasjonal Transportplan (NTP) i 10-årsperioden 2006 2015. -Rammen på 13,5 milliarder kroner er ikke tilstrekkelig til å nå de politiske målsettingene om overføring av transport fra veg til bane, men de jernbanetiltak som er prioritert vil gi stor nytte for trafikanter og næringsliv, sier jernbanedirektør Steinar Killi. Analysene utført i arbeidet med NTP viser at de prioriterte jernbaneinvesteringer gir god samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Midler til drift og vedlikehold prioriteres høyt også i perioden 2006-2015, av hensyn til sikkerhet, stabil drift og verdibevaring. Jernbaneverket har lagt til grunn at omfanget av dagens jernbanenett opprettholdes. Med planrammer på 13,5 milliarder kroner vil en nødvendig modernisering av jernbanen ta 30 år i Østlandsområdet og rundt de større byene. Dette utgjør om lag 10 prosent av jernbanenettet. -At disse ønskede og viktige investeringsprosjektene ikke gjennomføres raskere gir et samfunnsøkonomisk tap, sier jernbanedirektør Steinar Killi. En samferdselspolitisk målsetting er å overføre transport fra veg til sjø og bane. Analysene i NTP viser at dette kan oppnås dersom økte jernbaneinvesteringer ses i sammenheng med andre virkemidler som for eksempel vegprising, parkerings- og arealpolitikk. Ved en slik samordning øker den samfunnsøkonomiske gevinsten ved jernbaneutbygging ytterligere. Prioriteringer innenfor planrammen Jernbaneverket prioriterer å bygge ut der kapasiteten er sprengt. I dag begrenser denne kapasiteten hvor mange tog som kan kjøre på strekningen og påvirker i stor grad punktligheten. Nye dobbeltspor sammen med økt satsing på lengre kryssingsspor vil føre til en smidigere avvikling i togtrafikken og økt kapasitet. De største prosjektene er utbyggingen av dobbelspor Lysaker Sandvika og Lysaker stasjon og Kolbotn Ski med Ski stasjon. I Stavanger bygges banen mellom Sandnes og Stavanger ut til to spor, samt ny godsterminal på Ganddal. I Bergen bygges nytt sikringsanlegg og to spor fra Bergen stasjon til Fløen, og i Trondheim bygges ny tunnel på strekningen Trondheim Stjørdal , Gevingåsen tunnel. På Nordlandsbanen fullføres utbygging av fjernstyring (CTC) og automatisk togstopp (ATC) tidlig i perioden. På Østlandet bygges ny parsell på Vestfoldbanen (Barkåker Tønsberg) og dobbeltsporparseller mellom Eidsvoll og Hamar. Sikkerhetsprosjekter blir fortsatt høyt prioritert, og i tillegg vil flere knutepunktstasjoner og øvrige stasjoner bli oppgradert. Det satses også på god stasjonsinformasjon, bedret snørydding, gode parkeringsforhold og velstelte arealer.