- Behov for strenge prioriteringer

- De statlige transportetatenes forslag til Nasjonal Transportplan (NTP) for 2006-2015 viser klart behovet for strenge prioriteringer og effektiv bruk av virkemidler i transportsektoren, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.

Skogsholm vil oppfordre til et bredt og grundig engasjement i den høringsrunden om NTP som nå begynner, med høringsfrist 15. oktober. I dag mottok hun de statlige transportetatenes felles forslag til Nasjonal transportplan 2006-2015. Avinor AS, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen og står bak forslaget. - Det dokumentet som nå foreligger vil, sammen med innkomne høringsuttalelser, være en del av Samferdselsdepartementets og Fiskeridepartementets grunnlag for det videre arbeid med en stortingsmelding om Nasjonal transportplan 2006 -2015. Stortingsmeldingen vil bli lagt fram av regjeringen i vårsesjonen 2004. Først når uttalelsene og synspunktene i denne høringsrunden er kommet inn, vil regjeringen ta stilling til etatenes forslag og fastsette endelig nivå for de økonomiske rammene og fordeling mellom transportsektorene. Regjeringen tar sikte på å legge fram en egen stortingsmelding om NTP i vårsesjonen 2004, sier samferdselsminister Skogsholm. Transportetatene vil nå sende forslaget på høring til alle fylkeskommunene og til kommunene Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. Høringsuttalelsene skal sendes direkte til Samferdselsdepartementet innen 15. oktober i år. - Utformingen av transportpolitikken er avgjørende for verdiskaping, bosetting, miljø og helse i Norge. Nasjonal Transportplan (NTP) er det viktigste verktøyet for å nå regjeringens mål i transportpolitikken og for å foreta nødvendige avveiinger mellom ønsker og forskjellige overordnede mål. Jeg vil i arbeidet med NTP være særlig opptatt av få til en mer bærekraftig transportpolitikk for storbyene, ved øke kollektivtrafikkens konkurransekraft. Det er samtidig viktig at næringsliv og bosetning utover i landet kan styrkes ved økt satsing på utbygging av stamvegene i og mellom landsdelene. Jeg er videre opptatt av hvordan vi mest effektivt kan nå målene om økt trafikksikkerhet og god tilgjengelighet for alle. Etatenes forslag viser at vi står overfor store utfordringer når vi vil legge om transportpolitikken for å overføre mer gods fra veg til miljøvennlig transport med bane og båt. For å få til en slik endring er det i tillegg nødvendig å finne fram til og ta i bruk andre virkemidler enn de virkemidlene som transportetatene har hånd om, sier hun. - Etatenes forslag viser at det er store ressursbehov i transportsektoren, i forhold til de rammene som er lagt til grunn. Jeg vil understreke at de endelige økonomiske rammene først vil bli fastsatt av Regjeringen når stortingsmeldingen om NTP legges fram i vårsesjonen 2004. Men uansett rammenivå, er det nødvendig å prioritere mellom det viktige og det mindre viktige, og å nå målene med mest mulig effektiv bruk av virkemidler, avslutter Skogsholm.