Kalnes Energipark en realitet?

Vindmøller, hydrogenproduksjon og solcelleteknologi er av ingrediensene hvis Kalnes energipark blir realisert.

Enorme vindmøller på 60-80 meter, hydrogenproduksjon ved hjelp av vannelektrolyse, hundrevis av kvadratmeter med fototermiske og fotoelektriske solceller, er noen av elementene som kan komme ved Kalnes hvis planene om en energipark blir realisert. Det beste med alt er at det skal være åpent for alle som vil se på det fremste innen fornybar energiproduksjon. Det er utarbeidet et forslag til Energipark ved Kalnes Videregående Skole, av fire ingeniørstudenter ved Høgskolen i Østfold. Her skal det for allmennheten være mulig å se på alternative energikilder som vindmøller, solceller, fototermiske solceller, brenselceller osv. Energiparken vil være i naturskjønne omgivelser og det er planlagt en natursti rundt på området. Fornybar energi er et satsningsområde i norsk politikk, og energiparker er ofte bygd rundt prinsippet grønn energi. Kalnes har den klare fordelen med sine store områder og gode beliggenhet sentralt i Østfold. En energipark kan skape et unikt fagmiljø mellom næringslivet og skolesektoren. Samtidig vil det være fritt frem for alle som vil bli bedre kjent med de alternative fornybare energikildene som er tilgjengelige på markedet. Finansieringen av parken vil være et samarbeid med næringslivet, private organisasjoner, statlige institusjoner og fylkeskommunen. Den planlagte energiparken ved Kalnes skal fungere som en tursti rundt på skolens arealer, et turområde med lærdom. Her skal de ulike elementene av fornybar og grønn energi fremstilles og forklares ved hjelp produksjon og energimodeller. Det vil også være muligheter for å drive forsøk og eksperimenter med oppsatte elementer, noe som vil kunne brukes av både skolens og andre skolers elever, studenter og interesserte fra andre institusjoner. Oppføring og drift av parken vil være et forsøksområde mellom ulike skoler, fra videregående og høgskoler primært i Østfoldregionen. Kalnes Energipark vil også prøve å oppnå et Interreg prosjekt, dvs et samarbeid med EU-land. For å redusere kostnadene vil man benytte eksisterende arbeidskraft og kompetanse i skolesektoren i den grad det lar seg gjennomføre. På denne måten knyttes bånd mellom Kalnes og andre nærliggende skoler.