Tog i øst, vei i vest

Regjeringen ønsker på sikt å dele samferdselsbudsjettet i to. Østlandet skal få penger til tog, mens den største veipotten havner andre steder i landet.

- Jernbaneinvesteringene skal videre opp på Østlandet. Men da blir det urimelig hvis den største økningen i veibevilgningene også havner her, sier statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet til NTB.

Han understreker at den sentrale østlandsregionen fremdeles skal få penger til veiutbygging, men hovedpotten ender i andre regioner.

- Regjeringen ønsker å skille mellom by og land i samferdselspolitikken. I byområdene skal man satse tyngre på kollektivtransport, mens man ute i distriktene skal konsentrere innsatsen om økt veibygging, sier Lahnstein.

Høyres Martin Engeset reagerte momentant da han leste et intervju samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) ga til Sunnmørsposten tirsdag. Der sier statsråden at tiden er inne til å vri investeringene bort fra Østlandet.

Reagerte
- En kraftig provokasjon mot halve Norges befolkning, som bor på det sentrale Østlandet og som står og stamper i kø på dårlige veier hver eneste dag, sa Engeset til NTB onsdag.

Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet har liten forståelse for Høyre-politikerens reaksjoner.

- Denne regjeringen har økt bevilgningene til både vei og jernbane i alle deler av landet. Vi har lagt friske penger i potten slik at flaskehalsene i motorveinettet rundt Oslo blir fjernet. Veiprosjektene vi har satt i gang, skal gjøres ferdig, sier han.

Lahnstein mener det sentrale østlandsområdet ikke kan få i pose og sekk når forslaget til ny Nasjonal transportplan legges fram over nyttår.

- Når vi ønsker å styrke jernbanen kraftig i dette området, ville andre deler av landet reagere dersom Oslo-regionen også får den største potten av nye veibevilgninger, sier han.

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann Torstein Rudihagen sier de store veiprosjektene på Østlandet skal fullføres og at det derfor blir feil å si at denne regionen ikke lenger vil få friske penger.

- Når de store veiprosjektene i denne regionen er gjennomført, vil en ta investeringene ut i distriktene. Da har også Hedmark og Oppland store behov som må løses, sier Rudihagen.

Dragkamp
Lahnstein vil ikke komme inn på innholdet i den nye transportplanen regjeringen jobber med.

- Hvilke prosjekter, størrelsen på de økonomiske rammene og den regionale fordelingen vil først bli klar når regjeringen legger fram forslaget til Nasjonal transportplan i januar.

Det er flere store jernbaneprosjekter som kjemper om milliardene. Et av de største slagene står mellom fylkene på hver sin side av Oslofjorden.

- Vestfoldbanen er prioritert av transportetatene i deres forslag til Nasjonal transportplan. Men vi opplever et spesielt stort press på at det settes av penger til dobbeltspor på Østfoldbanen mellom Oslo og Ski. Samtidig er det mange andre viktige jernbaneprosjekter som også krever å bli hørt, sier Lahnstein.

Han nevner spesielt strekningen mellom Oslo og Lillehammer samt det generelle behovet for økte bevilgninger til vedlikehold.

- Men vi har allerede gjort mye for jernbanen. I revidert nasjonalbudsjett satte vi av 100 millioner til Oslotunnelen forbi Skøyen, og vi har også satt full fres på arbeidet med et nytt dobbeltspor fra Lysaker til Sandvika, sier Lahnstein.