MEF: Minst er billigst

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)s administrerende direktør Trond Johannesen kommenterer tall fra Statens vegvesen ved å hevde at minst er billigst - og derfor bør veikontrakter deles opp.

 

Minst er billigst er overskriften på forsiden av siste nummer av Vegen og vi (13/08). Artikkelen viser til utbyggingen av E6 gjennom Østfold hvor det, ikke overraskende for MEF, viste seg at de små kontraktene ble billigst.

Prosjektleder Erik Gressløs sier til Vegen og vi at da utbyggingen ble satt i gang ble det bestemt å sette ut noen få små kontrakter egnet for mindre entreprenører. – Med dagens viten hadde vi trolig satt ut langt flere. Vegen og vi skriver at ett av SVVs argumenter mot oppdeling har vært at det krever flere ansatte for å følge opp mange små kontrakter. Nå viser regnskapstallene at de mellomstore entreprenøren ikke bare har bygd billigst, men de små prosjektene har også hatt lavest oppfølgingsutgifter for SVV. Prosjektleder Gressløs sier, i følge Vegen og vi, at enkelte ganger er det helt klart fornuftig med store kontrakter og understreker behovet for en fornuftig oppdeling. MEF er helt enig i dette og håper at arbeidet med å se på hvilke kontrakter som egner seg for oppdeling og hvilke som ikke gjør det vil bli viet større oppmerksomhet i SVV framover, sier administrerende direktør Trond Johannesen. MEF har i mange år arbeidet for at en del store kontrakter må deles opp. MEF har hevdet at dette gir større konkurranse og dermed mer veg for pengene. Vi er derfor glad for resultatene av den evalueringen Statens vegvesen nå har gjennomført.-MEF har alltid blitt møtt med at det er dyrere å administrere mindre enn større kontrakter. Det er derfor gledelig at SVV nå konkluderer med at ikke bare gir disse kontraktene mest veg for pengene, de gir også lavest administrasjonskostnader, fortsetter Johannesen. - Dette er fantastiske resultater, sier Johannesen, og jeg vil derfor gi Statens vegvesen følgende råd: - Del opp flere kontrakter!