Høyre frykter veiran

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) mener Østlandet har fått nok penger til veiutbygging. Hun vil føre pengestrømmen til andre deler av landet, til store protester fra Høyre. 

– Dette er en kraftig provokasjon mot halve Norges befolkning, som bor på det sentrale Østlandet og som står og stamper i kø på dårlige veier hver eneste dag. Det er katastrofe for hele østlandsregionen, dersom dette blir regjeringens politikk, sier Høyres Martin Engeset til NTB.

I et intervju med Sunnmørsposten går samferdselsminister og påtroppende Sp-leder Liv Signe Navarsete inn for å flytte veipengene fra øst til vest og nord.

– Den forrige regjeringen flyttet mye av investeringene til Østlandet. Nå har vi nesten sammenhengende firefelts motorvei fra svenskegrensen til Tønsberg. Mye av dette har vært nødvendig, men jeg mener tiden er inne til å vri investeringene mot Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge, sier Navarsete til avisen.

– Skylapper
Engeset som representerer Østfold Høyre på Stortinget, er urolig for at det han mener er nødvendige bevilgninger til vei og jernbane i Oslo-området i stedet vil ende i distriktene.

– Regjeringen har ideologiske skylapper som gjør det umulig å tenke nytt for å løse de virkelig viktige samferdselsprosjektene, sier han.

Høyre-politikeren er langt ifra imponert over talen statsminister Jens Stoltenberg holdt under Arbeiderpartiets landsstyremøte forrige uke. Ifølge Engeset har Stoltenberg spisskompetanse på dobbeltkommunikasjon.

– Han er en mester i å uttale seg omtrentlig og upresist. Han lover flere titalls milliarder kroner til vei og jernbane, men det kan bety alt fra 20 til 90 milliarder ekstra. Hvis det er snakk om 20 milliarder, vil det ikke engang være nok til å holde på dagens nivå, sier Engeset.

Han mener lakmustesten på Stoltenbergs tale vil være forslaget til Nasjonal transportplan som legges fram for Stortinget i desember.

– Der må det være penger til dobbeltspor på jernbanestrekningen mellom Oslo og Ski. Hvis ikke, er det fullstendig politisk skandale, sier Engeset.

Dyrt prosjekt
I intervjuet med Sunnmørsposten tar Navarsete til orde for satsing på en håndfull større samferdselsprosjekter, og hun bruker gjerne mange milliarder.

– Jeg registrerer at Statistisk sentralbyrå har sagt at vi kan øke investeringene med inntil 30 milliarder i året uten at rammer norsk økonomi, sier Navarsete, som legger til at dobbeltsporet mellom Oslo og Ski alene vil koste 11 milliarder.

– Det viser at vi snakker om store summer, sier hun.

Høyre mener prosjektet er verdt hver krone.

– Vi snakker om det mest lønnsomme og miljøvennlige jernbaneprosjektet i landet. Kapasiteten er i dag helt sprengt, togene er smekkfulle i rushtiden og betydelige deler av godstransporten, er henvist til veiene. Det er på høy tid at vi gjør noe med dette, sier Engeset.

I forslaget til ny Nasjonal transportplan fra transportetatene er det prosjektet ikke anbefalt i sin helhet, og i konsulentrapporten om Oslopakke 3 heter det at «Oslo-Ski er et potensielt meget stort og foreløpig umodent tiltak».

Likevel har prosjektet ivrige støttespillere langt inn i den rødgrønne regjeringen, og også Venstre går inn for dobbeltspor innen 2020 i sitt utkast til nytt program for neste stortingsperiode.