Vi må satse på stamveiene

Nå er det på tide at vi får litt forutsigbarhet når det gjelder samferdselsutbyggingen i Norge. Det som ofte skjer er at pendelen svinger fra den ene ytterkant til den andre. Sterke politikere har ofte kjempet for å få sine egne prosjekter frem i køen - ofte på bekostning av prosjekter som burde vært prioritert. Dersom dagens samferdelsminister nå legger opp til en forfordeling av Vestlandet og Nord-Norge på bekostning av Østlandet når det gjelder bevilgninger tror vi at hun er på ville veier.

 

Vi må ha en balansert utbygging - og uansett landsdel må det satses på en skikkelig utbygging og oppgradering av hovedveinettet. Alt for store bevilgninger har så langt gått til småsamfunn og til klattutbygging. Det er vel og bra for å opprettholde bosetning rundt om. Men når man ser samfunnsnytten kan man av og til se at selv gull er kjøpt for dyrt. Ser man kostnadene for hver person som har fått veiutløsning har den til tider vært ekstrem.

Vi unner alle bedre og sikrere veier, men det er nok en gang slik at vi må prioritere. Store deler av det norske folk vil ha mer penger til vei. Nå har vi også en historisk sjanse for at bevilgningene til samferdselssektoren kan økes dramatisk. Da må ikke Liv Signe Navarsete bli så snever i sin Senterpartipolitikk, at hun glemmer å se helheten. Og for næringslivet i utkant-Norge som er avhengig av å frakte ut sine varer, hjelper det lite at lokalveien er god dersom man stopper i køen i Oslo-området.

Vi sliter nok med regjeringspartiet SV som hater vei, men elsker jernbane om ikke også Senterpartiet skal forkludre en fornuftig samferdselspolitikk. Vi vil ha bedre veier i hele landet - men vi må nå konsentrere oss om stamveinettet.