Nye funksjonskontrakter i havn

Onsdag 28. mai ble en virksomhetshistorisk dato for Statens vegvesen Region sør og entreprenørselskapene Mesta og Trafikk & Anlegg.

Kl. 14.00 kunne selskapene og Statens vegvesen undertegne i alt fem nye funksjonskontrakter for drift og vedlikehold av veinettet i Region sør. - Vi føler oss komfortable med avtalene, fastslo stedfortredende regionvegsjef Tore Kaurin. Han signerte avtalene på vegne av Region sør. - Ved å samordne lokal kompetanse og dra veksler på ressurser i distriktene har Region sør gjort en kjempejobb i å gjennomføre det omfattende grunnlagsarbeidet som må til for å bringe slike kontrakter vel i havn, fastslår Finn Carlsen i Trafikkstaben, Region sør. Avtalene løper i fire år, fra september 2003 ut august 2007. Carlsen poengterer at omfanget på avtalene utgjør et betydelig økonomisk tyngdepunkt i Vegvesenets drifts- og vedlikeholdsbudsjett. - Avtalene omfatter 25 prosent av veinettet i regionen. For Vegvesenet representerer de et langt og viktig første skritt mot full konkurranseutsetting. Vi regner med å knytte nye 25 prosent av veinettet til tilsvarende kontrakter årlig, frem til alt drift og vedlikeholdet er fullt konkurranseutsatt i 2006, sier Carlsen. Han har stått sentralt i arbeidet med å få kontraktsgrunnlaget klart i tide. Tore Kaurin minner om at hensikten med konkurranseutsettingen er å få frigjort mer penger til Vegvesenets primæroppgaver. Han ser god økonomisk uttelling i de kontraktene som nå er inngått. Direktør Kjell Inge Davik, Mesta, Drift region Sørøst, sier at Mesta er tilfreds med så langt å ha tatt 80 prosent av kontraktsgrunnlaget i sør. - Vi bygger på lokalkompetanse anvendt i vår nye organisatoriske setting, og forventer å tjene penger på disse kontraktene. Mesta har i stor grad det utstyret og de ressursene som trengs, og vil i nødvendig grad samspille med lokale underentreprenører. Jeg ser spesielt frem til et fruktbart samarbeid med en profesjonell byggherre, fastslår Davik. Mesta tok fire av de fem kontraktene som ble inngått. Adm. dir. Arne Ytterbø, Trafikk & Anlegg, understreker at selskapet, som har sitt hovedsete i Skien, konsentrerer seg mest om Telemark- og Agder-området. Kontrakten for Vest Telemark tilfalt da også selskapet. - Vi er komfortable med de marginer som er lagt inn, og spesielt tilfreds med å lykkes i et markedssegment som vi har definert som et satsningsområde for egen virksomhet, sier Ytterbø. Region sør er med dagens kontraktsinngåelse først ute i landet med å konkurranseutsette drift og vedlikehold, i det omorganiserte Statens vegvesen. De fem kontraktene som er inngått gjelder for: - Numedal, Vestfold Øst, Vest Telemark, Setesdal og Mandal. Gunnar Lien, leder av Veg- og Trafikkstaben i Region sør, opplyser at ni entreprenører konkurrerte om kontraktene ut fra kriteriene: - pris - kvalitet - leveringstid - konsekvens for fremtidige drifts- og vedlikeholdskostnader - estetikk og funksjonalitet - tilbyders nødvendige forståelse for kontraktens innhold og kompetanse for gjennomføring i hht. krav - tilbyders planer for gjennomføring i f.h.t. Vegvesenets mål for Trafikksikkerhet, fremkommelighet, service og miljø.