Veien i havet skal selge Norge

Veien i havet, Atlanterhavsveien på Nordmøre, skal selge Norge på det internasjonale turistmarkedet fra 2012.

 

Statens vegvesen skal nå bruke 35 millioner kroner for å gjøre veien enda mer attraktiv enn den allerede er for turistene.

Tung markedsføring
- Neste år starter vi byggearbeidene. I 2011 regner vi med at Atlanterhavsveien får status som nasjonal turistvei. I 2012 starter markedsføringen av både denne veien og de 17 andre nasjonale turistveiene i Norge, sier Grete Kongshaug i Turistvegprosjektet i Statens vegvesen til NTB.

Markedsføringen skal skje i en samlet pakke der samtlige 18 nasjonale turistveier er med og i samarbeid med Innovasjon Norge. Tunge turistmagneter som Lofoten, Atlanterhavsveien og Trollstigen-Geiranger skal gi hverandre drahjelp.

- Statens vegvesen er flink til å bygge veier og tunneler, men markedsføring kan vi ikke. Der er det andre som har langt bedre kompetanse enn oss, sier informasjonsrådgiver Per Kollstad i Turistveiprosjektet.

Svevende sti
Tirsdag fortalte Kollstad og Kongshaug om hva pengene som er øremerket Atlanterhavsveien, skal brukes til og hvordan. Blant annet skal det bygges en «svevende» sti i terrenget, servicebygg, kiosk og toaletter. Det skal legges til rette for at folk kan sette fra seg bilen og vandre langs havkanten. En egen fiskebru inngår ikke i planene, men det vil bli tilrettelagt for mindre fiskeplasser på holmene i området. Selv om det er trafikkfarlig og skilting forteller at fisking fra bruene er forbudt, foregår dette i stort omfang på fine dager.
«Veien i havet» har et kjerneområde på åtte kilometer. Det er her det satses nå. Til Atlanterhavsveien regnes en 36 kilometer lang strekning fra Kårvåg i Averøy til Bud i Romsdal, som har havet som nærmeste nabo.

Ingen vindmøller
Grete Kongshaug overtar nå som prosjektleder for Atlanterhavsveien. Den tidligere prosjektlederen, Magne Flemsæter, skal konsentrere seg om å ferdigstille Trollstigen-Geiranger, som også blir blant de nasjonale turistveiene i 2012.

Kongshaug sier til NTB at NVE's avklaring for vindmølleparken Havsul IV var helt avgjørende for satsingen på Atlanterhavsveien som nasjonal turistvei.
- Vedtaket var helt nødvendig for å kunne gå videre. I dette området ville ikke en nasjonal turistvei være forenlig med en stor vindmøllepark like utenfor, sier Kongshaug.

Langs ni av 18 nasjonale turistveier er vindmøller bygd eller planlagt. Noen steder er det akseptabelt for Turistvegprosjektet, andre steder ikke.
- Vi er ikke glad i vindmøller og legger ikke skjul på at det mange steder er et konfliktfylt naboskap, sier Per Kollstad.