Vitenfabrikken

Vitenfabrikken

Vitenfabrikken
Sted: Sandnes
Prosjekttype: Rehab
Entreprisekostnad: 150 mill kroner
Bruttoareal: 4.548 kvm
Byggherre: Jærmuseet
Prosjekteringsleder: Rambøll
Byggeledelse: Norconsult
Arkitekt: Askim/Lantto
Rådgivere: RIB, RIBr og RIAku: Multiconsult - RIV: SWECO - RIE: Ing. Jan Johannesen
Underentreprenører og leverandører: Grave- og rivearbeid: Vassbakk & Stol - Betongarbeider: Kruse-Smith - Stålleveranser: SL Mekaniske - Smedarbeider: Riska Sveis - Tømrer: O. Torjussen & Sønner - Snekker: Byggelaget - Taktekking: Protan Bygg og Tak - Murerarbeid: Torben Seerup - Glass- og aluminiumsarbeider: Hubro - Maler: Malerfirma Magne Henriksen - Kjøkken: TS Storkjøkken - Sanitæranlegg: Ragnar Svensen - Ventilasjon: Solland - Elektro: Sønnico Installasjon - AV-utstyr: Infoteknikk - SD-anlegg: Tac - Heis: Heis-Tek - Byggrenhold: Thingbø Byggrent - Betongelementer: AS Betong 

Avdelingsleder Gro Persson forteller at et av målene for Vitenfabrikken i Sandnes er å skape interesse for realfag blant barn og unge og dermed rekruttering til realfaglig utdanning.

Interessen skal skapes gjennom utstillinger som gir informasjon om ulike emner og gjennom praktiske eksperimenter besøkende selv kan gjøre eller være med på.

Delte entrepriser
Vitenfabrikken er en del av Jærmuseet og holder til i et fire etasjers bygg på 4.548 kvadratmeter i Sandnes sentrum. Det er tegnet av Askim/Lantto Arkitekter og bygget i delte entrepriser. Kruse-Smith har hatt ansvar for de bygningsmessige arbeidene. Totalkostnad er 150 millioner kroner eks mva. Rivningsstart var i oktober 2006. Vitenfabrikken stod ferdig i slutten av mai i år.

Bygningskroppen er rektangulær. Bærende konstruksjon er i betong og stål. Taket er flatt, isolert og papptekket. På deler av taket ligger det en takterrasse. Fasadene består av tett trekledning med en glassfasade utenpå, samt noen slipte og noen rue betongelementer.

Prosjektleder Ståle Gjesdal i Kruse-Smith forteller at den største bygningsmessige utfordringen i dette prosjektet lå i glassfasaden. – Glassfeltene er festet på galvaniserte stålrammer og det var en del arbeid med å få glassfasaden til å fremstå slik arkitekten ønsket. Plasseringen av glassfeltene skulle stemme.

Planetariet
Byggeleder Sturla Helgason fra Norconsult sier at en av prosjektets store utfordringer var å få fraktet den store kulen som utgjør Planetariet fra Rosenberg Verft i Stavanger til byggeplassen og deretter få den inn i bygget. – Planetariet er ni meter i diameter. På grunn av størrelsen måtte det inn før bygget ble tettet. Under bygging ble takflaten over Planetariet spart til kula var på plass. Den ble midlertidig tettet med et telt.

Byggingen innvendig var i god gang da kulen ble heist inn. Skallet til planetariet ble etter vurdering av flere ruter fraktet sjøveien fra Rosenberg verft til Sandnes Havn. Selve frakten ble utført med en Conlift som hadde kulen hengende i kranen hele turen. Fra Sandnes Havn ble kulen fraktet på lastebil til byggeplassen og heist inn i bygget i to omganger. Kjøreturen måtte gjøres om natten og mange lyktestolper og trafikklys måtte legges ned. Dette krevde grundig planlegging.
Inne i Planetariet er det plass til 56 personer. Det skal brukes til å vise fulldom projeksjonsfilmer. I høst vil det bli vist filmer om livets opprinnelse, romfartens opprinnelse, universets mysterier og solsystemet.

Avansert bygg
Oppføringen skjedde uten noen fraværsskader. Både Gjesdal og Helgason sier at Kruse-Smith og Norconsult har fått økt kompetanse gjennom dette prosjektet. Gjesdal trekker frem de slipte betonggulvene i første etasje, både når det gjelder prissetting og opplæring for de som utførte arbeidet. Helgason sier at det lå nyttige erfaringer i å være med på å føre opp et komplekst bygg med mange tekniske funksjoner på et lite areal.

Sivilarkitekt Niels Marius Askim sier at prosjektet har hatt mange utfordringer. – Vi skulle skjule at store arealer skulle være mørke. Her kommer de to store glassfasadene inn. Fasadene har også til hensikt å vekke nysgjerrighet om hva som er i bygget. En annen viktig utfordring var de strenge kravene til logistikk inne i bygget. Staben på Vitenfabrikken er dyktig og har vært en engasjert bruker, noe som har vært med på å utvikle prosjektet i positiv retning under prosjekteringen.

Signalbygg
Gro Persson sier hun er meget godt fornøyd med bygget. – Det har en kvalitet som promoterer det vi rommer på en forbilledlig måte samtidig som det hører til bybildet i Sandnes sentrum. Jeg synes at arkitekturen fremmer vår sak og at bygget har blitt et signalbygg. Vi har strukket oss til det ytterste når vi designet utstillingene, for at disse skulle være i harmoni med arkitekturen for øvrig.

Av Vitenfabrikkens totale pris på 150 millioner kroner kommer 50 millioner fra næringslivet. Persson tror det er unikt i norsk sammenheng. Næringslivet har sett på Vitenfabrikken som en måte å skape interesse for realfag og dermed bidra til fremtidig rekruttering. Til nå har de fleste sponsorbedriftene kommet fra offshorerelatert virksomhet, men våkne ledere innen bygg og anlegg har nok allerede sett mulighetene et samarbeid med Vitenfabrikken kan gi.

Tekst og foto: Ole Harald Dale 


Flere prosjekter