E16 Voldum - Borlaug

E16 Voldum - Borlaug

E16 Voldum - Borlaug
Sted: Lærdal i Sogn og Fjordane
Prosjekttype: Veiprosjekt
Prosjektkostnad: 260 mill. kroner
Byggherre: Statens vegvesen Region vest
Lengde: 8,5 kilometer (hvorav 1,9 km i tunnel)
Entreprenører: Mika (tunnel og veientreprise), Veidekke Entreprenør (bruarbeier) og NTE Elektro AS (elektro)
Underleverandører: Veibygging/asfalt: Bragerhaug & Beitostølen - Maskin-entreprenør: Einemo - Maskinentreprenør: Havnen Entreprenør: - Betong-leveranse: Aurland Energibygg: - Grunnarbeider: Voll Lunde Maskin - Spennarmering: Dywidag-Systems International - Veirekkverk: Vik Ørsta - Brulager: O. E. Gausel 

Siden verdens lengste tunnel, Lærdalstunnelen, ble åpnet i 2000 har det vært en sterk trafikkvekst på E16 i Lærdal. Stamveien mellom Øst- og Vestlandet har til dels hatt dårlig standard. 3. september åpnet en ny strekning som gjør veien både kortere og tryggere gjennom Lærdal.

Selv om E16 er hovedveien mellom Norges to største byer, har deler av veien gjennom Lærdal hatt alt annen enn stamveistandard. Smale veier like inntil husene til beboerne i dalen har skapt mange trafikkfarlige situasjoner.

Utbygging i etapper
Statens vegvesen har helt siden tusenårsskiftet arbeidet med å utbedre strekningen. Det har vært viktig også fordi 20 prosent av trafikken gjennom den vakre dalen har vært tungtransport. Dermed har behovet for en bedre vei vært stort.

Den nye veien gjennom Lærdal omfatter strekningen mellom Seltun og Borlaug. Arbeidet er utført i to byggetrinn. Først ut var strekningen Seltun – Voldum og nå sist strekningen Voldum – Borlaug.

Utbedringen av veien mellom Seltun og Voldum, som stod ferdig i 2004, fjernet de trangeste flaskehalsene gjennom dalen. Arbeidet med denne strekningern tok til høsten 2001, og den 7,4 km lange parsellen med en kostnad på 255 mill kroner ble åpnet for trafikk i juli 2004.

Andre byggetrinn, Voldum – Borlaug kom i gang ved årsskiftet 2005 / 2006. Anlegget strekker seg opp til veikrysset mot Valdres/Hemsedal ved Borlaug. Nå som strekningen mellom Voldum og Borlaug er åpnet har nok en del av E16 gjennom Lærdal fått stamveistandard Med disse to byggetrinnene er E16 gjennom Lærdal kortet inn med hele 7,2 kilometer.

Voldum-Borlaug
Den siste strekningen har kostet 260 millioner statlig finansierte kroner å bygge (2006-verdi). Mika AS har hatt tunnel- og veientreprisene (til en verdi av 147 millioner kroner), og Veidekke Entreprenør AS har står for bruarbeidene (33 millioner kroner).

Parsellen starter i vest ved gården Voldum, og følger eksisterende vei langs Borgundfjorden. Denne veien hadde god standard med sju meters bredde, men er utbedret til samme standard som resten av parsellen.

Etter cirka to km, like før Borgund, svinger veien av og krysser elven på Bergsbrui og videre inn i Tuft-åstunnelen. Dermed går den nye veien på andre siden av elven enn hva den gamle veien gjorde.

Fra Skårheim, der tunnelen munner ut, går veien i ny trase på sørsiden
av elven frem til Eråk. Her ble det bygd ny bru som fører veien tilbake til nordsiden av elven, der den følger eksisterende vei frem til Borlaug.
Arbeidet med prosjektet startet i januar 2006.

Prosjektet har ifølge Statens vegevesen gått helt etter planen.

– Arbeidene har gått velig bra. Veien ble ferdigstilt både til rett tid og i henhold og budsjett, sier en fornøyd Sveinung Brude, byggeleder i Statens vegvesen.

Den nye veistrekningen ble selvsagt åpnet av samferdselsminister Liv Signe Navarsete, som har bostedsadresse i Lærdal.

Tekst: Arve Brekkhus og Statens vegvesens nettsider
Foto: Arve Brekkhus, Sveinung Brude og Leif Hauge (flyfoto) 


Flere prosjekter