DA-bygget

DA-bygget

Distriktsadministrasjonsbygget
Sted: Oslo
Prosjekttype: Rehab
Totalkostnad eks mva: 180 mill kroner
Bruttoareal: 10.000 kvm
Byggherre: ROM Eiendom
Entreprenør: AF Skandinavia
Arkitekt: Linje Arkitekter
Interiørarkitekt: Scenario

Rådgivere: RIB: Opticon - RIV: Dagfinn Jørgensen - RIE og RIBr: ÅF Consult - RIAku: ÅF Brekke & Strand
Underentreprenører og leverandører: Riving: AF Decom - Betongsaging: Askim Betongsaging - Hulltaking: Arilds Betongboring - Tømrer: Carpin - Glass: Sagstuen - Maler og gulvlegger: Malermester Buer - Systemvegger og himlinger: Modulvegger - Snekkerarbeid og bjørkehimlinger: Hoff snekkerverksted - Dører: Daloc - Rør: NVS Prosjekt - Ventilasjon: Bryn Ventilasjon - Automatikk: TacEsmi - Elektro: Moelven Elektro - Lås og beslag: TrioVing - Branntetting: Byggimpuls - Kjøkken: HTH Prosjektavdeling - Kantinekjøkken: Myhrvold Storkjøkken - Heiser: ThyssenKrupp Elevator - Stillas, byggheis og rigg: Bautas 

Over sentralhallen på Oslo S ligger et kontorbygg på 10.000 kvadratmeter. Få har lagt merke til det siden omliggende bygg i stor grad skjuler det.

Bygget kalles DA-bygget, som er en forkortelse for Distriktsadministrasjonsbygget. Etter en omfattende rehabilitering er det nå tatt i bruk igjen.

7.000 kvadratmeter kontorer
DA-bygget har ni etasjer. I første og andre etasje ligger resepsjon, kantine og møtelokaler. I tredje etasje er det tekniske rom. Fra fjerde til åttende etasje er det kontorer på til sammen 7.000 kvadratmeter. I niende etasje ligger NSBs togstyringssentral. Denne etasjen er ikke rehabilitert.

Rehabiliteringen er prosjektert av Linje Arkitekter AS. De bygningsmessige arbeidene er utført i hovedentreprise av AF Skandinavia. AFs kontrakt er på 50 millioner kroner eks mva. Tiltakshaver er NSB ved ROM Eiendom. Byggestart var i oktober i fjor. Kontoretasjene ble tatt i bruk 1. september i år.

Kontoretasjene har både celler og landskap og rommer 400 kontorarbeidsplasser. Kantinen har plass til inntil 130 personer samtidig. Møtesenteret rommer inntil 40 mennesker.

Bygget har rektangulær fasong. Bærekonstruksjonen er i plasstøpt betong. Taket er flatt og papptekket. Fasadene består av betongelementer. I kontoretasjene er det systemvegger og skillevegger i gips. Under rehabiliteringen ble bygget ribbet ned til bærekonstruksjonen. All innredning og alle vinduene er skiftet. Alle tekniske anlegg er nye.

700 meter til rigg
Prosjektleder Ove Vedvik i AF forteller at logistikk var den største utfordringen i dette prosjektet. – Vi hadde riggplass 6-700 meter fra bygget. Byggavfall fra rivningen ble fraktet ut med tog fra spor 1 på Oslo S. Byggevarer ble fraktet inn med tog på samme spor. Byggherren ROM Eiendom har gjort en fantastisk jobb og alt har gått knirkefritt. En annen utfordring har vært avgangshallen. Inntil 100.000 mennesker passerte daglig gjennom den mens vi har holdt på. Det har gått over all forventning.

Bygget har fått vannbåren oppvarming. Glassrutene i de nye vinduene har innlagt solavskjerming. Bygget har fått sprinkling, SD-anlegg, bredbånd og balansert ventilasjon med varmegjenvinning.

Balansert ventilasjon, sentralstøvsugere, temperaturstyring og rent bygg-prosedyrer skal sørge for et godt inneklima. Materialvalg er gjort ut fra et ønske om rimelige drifts- og vedlikeholdskostnader. Det er god tilkomst for å utføre vedlikehold.

Vedvik sier at mange unge ansatte i AF har fått mye verdifull erfaring i dette prosjektet. – Vi har også lært mye om logistikk og effektiv drift.

Krevende oppdrag
Sivilarkitekt Ivar Lykke i Linje Arkitekter forteller at rehabiliteringen av DA-bygget har budt på flere utfordringer. – Den største sett fra arkitektonisk synsvinkel var de arealene som henvender seg til publikum, som den nye inngangsvestibylen og de delene av bygget som eksponerer seg mot fordelingshallen på Oslo S. Den nye kantinen ligger nå i en del av bygget som tidligere rommet hvilerom for konduktører. Hvilearealene er nå relokalisert til fjerde etasje. Fra kantinen er det glassvegger ut mot publikumsarealene i vest og sporområdet med Ekebergåsen i øst. Dernest var det en utfordring å bidra til å skape moderne, gode arbeidsplasser for byggets brukere, de ansatte i NSB.

– I tillegg er det alltid krevende å jobbe med eksisterende bygg. Alle programfunksjoner må finne sin plass innenfor en gitt ramme. Man møter alltid overraskelser og til dels problemer når man stripper ned en 30 år gammel bygning. Det er vanskelig å forutse de mange arbeidsoppgavene som møter både de prosjekterende og de utførende. Men både tiltakshaver, ROM Eiendom, og entreprenørene har vist en profesjonell holdning til de utfordringene som har kommet.

Tekst: Ole Harald Dale. Foto: Anne-Beth Jensen 


Flere prosjekter