Konkursras i storbyene

Byer som Kristiansand, Bergen, Trondheim og Stavanger er rammet av et konkursras så langt i år. Oslo har foreløpig sluppet unna. 

På landsbasis er det i årets åtte første måneder registrert 15 prosent flere konkurser enn i fjor, men for mange av de store byene er økningen mye større, viser ferske tall fra Experian.

I Kristiansand er det hittil i år registrert 61 konkurser, mot 16 på samme tid i fjor. Stavanger har 75 prosent flere konkurser enn i fjor, Bergen 68 prosent og Trondheim 67 prosent.

Bare Oslo har en positiv utvikling med en nedgang på åtte prosent.

Flere august-konkurser
– Tallet på konkurser er på vei oppover over det meste av landet. Men det er store lokale forskjeller og de største byene ligger over gjennomsnittet, sier direktør Gabor Molnar i Experian.

Virksomheter som det er mange av i byene rammes ekstra hardt, blant annet innen eiendomsdrift, bygg og anlegg og en del servicenæringer.

Også innen finansiell tjenesteyting og industri er det mange konkurser nå, sammenlignet med gjennomsnittet for alle bransjer.

– I de store byene etableres det flere bedrifter enn i landet forøvrig, så en del av avskallingen er naturlig. Mange bedrifter overlever ikke oppstartfasen, sier Molnar.

I august gikk 232 foretak konkurs på landsbasis, 27 prosent flere enn samme måned i fjor.

Blant bransjene som rammes ekstra hardt denne måneden er industri, bygg- og anleggsvirksomhet, hotell og restaurant, og transportnæringen.

Ytterligere avskalling
– Historisk sett er verken augusttallene eller tallene for året under ett dramatiske, men de ligger på et høyere nivå enn i fjor både totalt og for de fleste bransjer, sier Molnar.

Så langt i år har i alt 2108 foretak gått konkurs, mot 1830 på samme tid i fjor.

Blant selskapsformene er økningen størst blant aksjeselskapene.

– Norsk økonomi er inne i en mer usikker fase nå, og det vil nok skje en ytterligere avskalling av bedrifter utover høsten. Vi er inne i en periode hvor bedrifter skal vurdere ekstra nøye hvem man samarbeider med. Det gjelder både kunder og leverandører, mener Experian-direktøren.