Tyskland får Nord-Europas største byggeplass

Den idylliske tyske småbyen Puttgarden kan bli omgjort til Nord-Europas største byggeplass. Det gamle ferjestedet skal bli det sørlige landfestet for en bru til Rødby på den danske øya Lolland.

 

Den tyske samferdselsministeren Wolfgang Tiefensee og hans danske kollega Carina Christensen undertegnet i uken som gikk den formelle avtalen om brubyggingen. Den 19 kilometer lange brua, kostnadsberegnet til nesten 45 milliarder kroner, skal stå ferdig i 2018.
Carina Christensen ser utelukkende fordeler ved prosjektet. - Forbindelsen over Fehmarn-sundet forkorter reisetiden og gir mer fleksibilitet for alle - både bilister, togpassasjerer og næringsliv, mener hun.

Miljøgevinst
Ikke minst vil brua gi bedrifter på begge sider av den nye forbindelsen bedre adgang til markedene på den andre siden. Og fordi mye av trafikken skal skje med elektrisk drevne tog, kan miljøfortjenesten i forhold til dagens lastebildominerte tungtrafikk bli betydelig.
- Vi vil få lavere omkostninger og høyere produktivitet, noe som i sin tur skaper økt konkurranse og tjener forbrukerne. Varene blir billige, tilbudet større og utslippene av CO2 mindre, oppsummerer Carina Christensen sine argumenter til fordel for bruprosjektet.

Wolfgang Tiefensee mener prosjektet ikke minst bør glede tyske skattebetalere, siden danskene skal betale 4,8 av de 5,6 milliardene euro bruprosjektet vil koste. Men dette gjenspeiler ikke noen mangel på tysk interesse for Fehmarn-forbindelsen, forsikrer han.

Penger
- Jeg har ofte gjort oppmerksom på at Tyskland har en lang rekke store prosjekter å finansiere på infrastrukturområdet. Fehmarn er ett av disse, men ikke det aller viktigste for oss, og derfor er det bra at danskene sørger for at det blir gjennomført, sier Tiefensee.
At Danmark tar mesteparten av regningen, beroliger ikke den tyske naturverngruppen NABU, som varsler kamp mot Fehmarn-prosjektet. - Vi skal bruke alle juridiske midler for å avverge byggingen, sa NABU-leder Leif Miller til Berlin-avisen Tagesspiegel.
Når bilistene kan ta den ferdige brua i bruk, må de trolig punge ut med bompenger på rundt 60 euro eller 480 kroner regnet etter dagens prisnivå. Dette kan tilsvarer omtrent prisen for å krysse Fehmarnsundet med dagens ferjer.