Sterk innkjøpsallianse

Innkjøpsalliansen CoRk er etablert mellom rørleggerkjedene Rørkjøp og Comfort.

Etter ett år med tilrettelegging ble avtalen signert tirsdag 26. august. Dette er på mange måter en milepæl innen bransjen. Rørkjøp og Comfort kjøper til sammen inn VVS-varer for langt over 1 milliard kroner, og blir dermed den desidert største innkjøpsaktøren på detaljistleddet i VVS-bransjen.

Merkevarene Comfort og Rørkjøp berøres ikke som forbruker- og medlemskonsepter, og drives helt separat som tidligere. Fokus og hovedinnhold rettes mot samlet innkjøp av varer og tjenester. Merkevarene Comfort og Rørkjøp består uendret med separate og uavhengige organisasjoner, administrasjon og markedsføring som før.

- I praksis vil denne innkjøpsalliansen komme medlemmene til gode i form av bedre økonomi, langsiktighet og forutsigbarhet, noe som ikke minst er viktig når tidene nå skifter fra svært gode til et mer normalisert marked. Sekundært vil dette komme forbrukerne til gode, heter det i en melding fra selskapene.

Kjedelederne Knut Strand Jacobsen, Comfort og Frank Olsen, Rørkjøp, påpeker at dette er et nødvendig svar til de senere års konsolidering bakover i verdikjeden, med stadig større og færre aktører på tilbydersiden.

- Vi ønsker å matche leverandørsiden størrelses- og teknologimessig, og økt konkurransekraft gjennom rasjonelle innkjøp er blant de viktigste konkurranseparametrene for å verve nye medlemmer og gi dem de beste betingelsene. Vi ønsker å styrke våre respektive kjeder, og begge kjedene jobber proaktivt når det gjelder medlemsverving, påpeker begge kjedelederne.

- Medlemmenes økonomi og arbeidsbetingelser står i fokus, langsiktighet og gode innkjøpsavtaler som gavner medlemmene over tid er for oss det viktigste, påpeker kjedelederne.

Alliansen har som intensjon å bidra til en varig effektivisering spesielt når det gjelder lagerhold og distribusjon overfor grossister og leverandører. Alle jobber i dag med effektivisering og kostnadskutt, noe som i mange tilfeller medfører kortsiktige og kortvirkende tiltak.

Grossistene har en naturlig og svært viktig rolle når det gjelder distribusjon og logistikk av den totale varebredden. De bør se dette som en ny forutsetning for strukturering av vår felles verdikjede, og tilpasse seg de nye mulighetene denne alliansen gir. Dette kan bidra til et langsiktig partnerskap som styrker den totale verdikjeden.