Krever elektrifisering av Meråkerbanen

Elektrifisering av Meråkerbanen mellom Trondheim og Storlien er ett av tre krav i en felles uttalelse fra Sør-Trøndelag fylkeskommune og Landstinget Västernorrland.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik og landstingsråd Benny Eriksson fremmer dette kravet i brev til regjeringene i Sverige og Norge. De peker på at det svenske jernbaneselskapet SJ har sagt seg beredt til å starte trafikk Trondheim-Stockholm dersom hele banen blir elektrifisert.

I tillegg til elektrifisering av Meråkerbanen mener Sandvik og Eriksson at det også er nødvendig å investere i «snabbtågsanpassning» av strekningen mellom Ånge og Sundsvall, og et triangelspor i Sundsvall mot Ådalsbanen-Botniabanen.
Meråkerbanen er omstridt. Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet hevdet nylig at Fremskrittspartiets jernbanepolitikk vil innebære at persontrafikken blir nedlagt på Meråkerbanen, Nordlandsbanen, Rørosbanen, Raumabanen og Arendalsbanen.

Per Sandberg, nestleder i Frp og leder i Stortingets transportkomité, svarte på dette utspillet med å si at Frp vil legge alle jernbanestrekninger i Norge ut på anbud, og at de fem nevnte strekningene kanskje ville få et løft, fordi det kan komme inn eiere som ser potensialet i dem.