Postive til kultursponsing

En rykende fersk undersøkelse avdekker nå at hele tre av fire nordmenn er positive til kunst- og kultursponsing fra bedrifter og privatpersoner. 

Samtidig er kunst og kultursponsing nå like akseptert blant folk flest som idrettssponsing. I ettermiddag tar verdens eneste skulptursamling viet et av Ibsens teaterstykker form i Oslo. Det er også verdens største skulpturelle beskrivelse av et helt teaterstykke Bak denne kunstsatsingen står Selvaag som i alt har utplassert hele 500 skulpturer.

- Det er oppløftende at vi nordmenn er så positive til kultursponsing både fra bedrifter og privatpersoner. Dette gir oss i Selvaag inspirasjon i videre satsing på kunst og kultur til glede for folk flest, sier konsernsjef Ole Gunnar Selvaag i familiebedriften Selvaag, som gjennom 60 år har vært en av Norges største kunst- og kultursponsorer.

Selvaag-familien fra Oslo har hatt et sterkt kunst- og kulturengasjement i nærmere 60 år, noe som har medført utplassering av bortimot 500 skulpturer - hovedsakelig i Oslo, men også andre steder på Østlandet. Til sammenligning finnes det 212 skulpturer i Vigelandsparken, så totalt dreier dette seg om nærmere 2,5 ganger så mange enkeltskulpturer som landets mest kjente skulpturpark. Det unike er at disse skulpturene er spredt rundt omkring på Løren –i tilknytning til bo- og nærmiljøer – hvilket gjør Selvaags engasjement spesielt. kultursponsing nå er minst like akseptert blant folk flest som idrettssponsing.

- På mange måter dreier kunstsponsingen vår seg om en folkeliggjøring og tilgjengeliggjøring av kultur for folk flest. Samtidig er det relativt liten oppmerksomhet og støtte til kunst og kultur sammenlignet med idrettens mange støttespillere. Av den grunn er det svært gledelig for oss å kunne bidra med kunst- og kultursponsing, samtidig som det er svært positivt at sponsing av kunst og kultur nå er like anerkjent som idrettssponsing. Det viser at kunsten er til glede for folk flest og det gleder oss, sier Ole Gunnar Selvaag.