Caterpillar G-serie II hjullastere med nyheter

De første G-serie hjullastere, (980G, IT14G, 928G) ble levert fra Pay & Brinck ved årsskiftet 1996 97. Året etter under BAUMA maskinmessen i München i april 1998 introduserte Caterpillar G-serie mellomstore hjullaster fra modell 938G til 972G. Den første maskinen 966G II vil bli introdusert for markedet under Region Øst sitt kundemøte 6. desember hos P&B i Oslo. heter det i en pressemelding. I tidsrommet 2000 og fram til dagens modeller har samtlige modeller gjennomgått en gradvis oppgradering, tilpasset dagens krav mht teknologi, miljø, sikkerhet og effektivitet. Her kan nevnes reverserbar kjølevifte på de mindre modellene (IT14G - 928G), separat hydraulikk krets til den hydrauliske hurtigkoblingen, separat bryter for retningsskift integrert i hydraulikkspaken (joy-stick) etc.

Når det gjelder de mellomstore modellene, vektklasse fra 14 tonn (938G) til 31 tonn (980G) er dagens modeller oppgradert med bl.a Tempereaturstyrt kjølevifte, Variabel Hastighetskontroll, Integrert Bremsesystem, Akselolje Temp.føler og Spakstyring for å nevne noen av endringene. Med G-serie II introduserer Caterpillar 5 nye modeller ved årsskiftet 2001 2002. Alle modeller vil ha nye oppgraderte motorer som imøtekommer EU 97/68EC Stage II Emission Regulation Tier 2 som trer i kraft 1. januar 2002. (Gjelder effektklassen 130 560kW). De nye avgasskravene er absolutte og gjelder for alle EU/EØS land. Maskiner i lager kan fortsatt selges, forutsatt at maskinene (motorene) er produsert og fakturert (landsatt) i Norge senest 31. desember 2001. Når det gjelder effektklassen 75 130kW (Cat hjullaster 924G tom 938G), trer reglene i kraft fom 2003 og klassen 37 75kW (Cat IT14G) fra 2004. De nye G-serie II hjullastere 950GII, 962GII, 966GII, 972GII og 980GII vil ha følgende endringer (utstyrsspesifikasjon kan variere fra modell til modell): Ny serie II førerhytte (ROPS) Et helt nytt og vennlig førermiljø, bredere frontrute, større pusser-flate kombinert med lavere utforming av dashbord i bildesign og gir bedre sikt mot redskapen gir et bedre utsyn totalt. Dobbelt tak bidrar til større sikkerhet (FOPS) og bedre lydisolering. Oppgradert Air-Conditioner og varmeanlegg hvor kupeluften filtreres dobbelt. Inngang på venstre side hvor døren kan åpnes 180 og låses, med utløser lett tilgjengelig fra hytte- så vel som fra bakkenivå. Helt sidevindu på høyre side, kan åpnes som dør og nødutgang Nytt luftfjæret førersete med flere innstillings-muligheter, hvor bl.a hydraulikkspaken er en del av armle. Instrumenter og brytere er samlet i en konsoll, delvis oppe og i front av føreren. Dette gir enklere tilgang, bedre funksjonalitet og samlet oversikt tilpasset maskinførerens kjørestilling. I tillegg kan rattkonsoll og ratt innstilles i ønsket høyde og vinkel. Nytt elektronisk varslingssystem (EMS III) overvåker elektriske og hydrauliske systemer samtidig som det registrerer en eventuell feil og ved hvilke timeantall. Systemet er primært beregnet for å lette eventuell feilsøking, samtidig som det er en sikkerhetsfaktor ovenfor føreren. Modellene leveres alternativt med CCS rattstyring og med elekto/hydrauliske betjeningsspaker. Egen bryter for finkjøring av hydraulikken. Motorer med elektronisk styring En ny generasjon elektronisk styrte motorer, fullt integrert med maskinens øvrige elektroniske styringsystemer (Transmisjon, Hydraulikk, Elektronisk styring og overvåkning/varsling). Dette vil i praksis si en optimalisering av motorens drivstoffsystem som igjen fører til redusert dieselforbruk, raskere respons, automatisk tilpassing av motorturtall og hastighet, samt opprettholde konstant effekt ved varierende motorturtall. Maskinføreren kan velge hvilke arbeidsprogram (VSC) og motorturtall han ønsker i forhold til den enkelte arbeidsoppgave og som vil gi best driftsresultat totalt sett. Et vesentlig bidrag for ikke å si avgjørende mht de nye avgasskravene er (ATAAC) Luft-Til-Luft etterkjøler. Dvs at innsugsluften til motoren kjøles ned før den suges inn i motoren, hvilket fører til bedre fyllingsgrad og en mer fullstendig tilpasset forbrenning, noe som igjen reduserer utslipp av skadelige gasser og partikler. I forbindelse med at maskinene nå har separat hydraulisk kjølevifte er de nye motorene nå utstyrt med en enkel Serpentine drivreim (dynamo, AC og vannpumpe). Skift intervall for filter og olje er, som følge av ny teknologi økt fra 250 timer til 500 timer, mao. reduserte vedlikeholdskostnader. Nytt kjølesystem Ny elektronisk temperaturstyrt kjølevifte (ODF) er nå standard. Dvs at kjøleviften, som er hydraulisk drevet automatisk tilpasser seg det til en hver tid varierende kjølebehov. Kjøleviften har et redusert kraftbehov, hvilket frigir ekstra effekt til framdrift og lasteutstyr. I praksis betyr dette redusert lydnivå (viftehastighet), mindre dieselforbruk (effekt), raskere oppvarming og ikke minst viktig under våre breddegrader redusert mulighet for overkjøling. Felles for alle modeller Luft-Til-Luft radiator, med samme oppbygging av kjølemodul. Sving Ut radiator / kjøler for enklere renhold, samt utblåsing av kjøleluften bakover. Dette gir en mer effektiv kjøling og mindre mulighet for tetting av kjølesystemet. Ved spesielle behov kan maskinene utstyres med reverserbar kjølevifte hvilket betyr at radiator og kjølere er selvrensende for støv og skitt (ekstra). Maskinens nye elektroniske styrte kjølesystem koordinerer maskinen totale kjølebehov fra motor så vel som transmisjon, aksler og skivebremser (oljekjølte). Praktiske tester bekrefter at med den nye elektronisk kontrollerte kjøleviften reduseres dieselforbruket med opptil 10% Oppgradert Integrert Bremse System Ved å slå over en bryter kan maskinføreren aktivisere venstre bremsepedal slik at maskinen bremses via motor og gear. Bremsepedalen har to trinn. Det første trinnet strekker seg fra 4 pedalvandring til det punktet hvor bremsene begynner å virke. Fra dette punktet begynner det andre trinnet og varer til pedalen er trykket maksimalt ned. På første trinn blir maskinen bremset av motor og transmisjon. Når pedalen trykkes ytterligere ned aktiveres hjulbremsene for derved å øke bremseeffekten. Transmisjonen vil deretter geare ned automatisk etter hvert som hastigheten avtar, helt til laveste valgte gear (valgt gearskift innstilling). Idèelt ved kjøring ned bakker eller skråninger. Når pedalen slippes helt opp og transmisjonen er innstilt på automatisk skift, overtar det automatiske gearskifte styringen. Ved manuell forhånds- innstilling gearer maskinen ned til det laveste valgte gear. Hvilke fordeler oppnås så ved bruk av denne kick-down funksjon? Først og fremst økt produktivitet som følge av kortere syklustider, ingen venting ved nedgearing til 1. gear. Redusert akselolje temperatur. Varmeenergien fordeles fra bremsene til transmisjonen, opptil 50% bedre kjøling og økt levetid på bremsene og redusert vedlikehold. Enklere kontrollert nedbremsing ved kjøring utfor bakke. Sist, men ikke minst økt kjørekomfort og mindre stress for maskinføreren. Variabel hastighets kontroll (VSC) Føreren kan med en enkel bryter velge mellom 3 forskjellige gearskift-punkt, tilpasset arbeidsoppgave, kraftbehov og hastighet, mao. maksimal ytelse under varierende forhold. Praktiske tester viser at drivstofforbruket kan reduseres med opptil 7%. Systemet kan ettermonteres (sett) på alle G-serie hjullastere fra 950G tom 980G. Ny automatisk løft/tilt utløser (CCS) Med G-serie II kommer også 2.generasjon automatisk løft og tilt funksjon på lasteaggregatet. Enklere oppbygging, færre deler, lettere justering og bedre nøyaktighet. Med en enkelt fingertrykk kan maskinføreren regulere hastigheten under 2/3 av løftesyklusen for bedre kontroll med lasten, for deretter å ha full oljemengde til sylinder. Funksjon kan justeres individuelt for løft og tiltsylinder. Innstilling av kick-out funksjonen skjer med et enkelt håndgrep fra maskinens betjeningspanel. Innebygget er også automatisk demping av stoppbevegelsen på løftearmene i øvre og nedre stilling. Derved kan man opprettholde full løft- og senkehastighet samtidig som man unngår sjokkbelastninger i maskinen. Økt sikkerhet, mindre slitasje, bedre komfort og reduserte syklustider. Elektronisk Monitorsystem (EMS III) Viser alle nøkkelfunksjoner og kontroller. Systemet varsler føreren hvis problemer er under utvikling når det gjelder oljetrykk i motor, akselolje trykk, parkeringsbrems, elektrisk system, lavt drivstoffnivå, gløding, akselolje-temperatur, hydraulikkolje nivå, hydraulikkfilter og styring/nødstyring. Innstilt service-mode viser panelets funksjons-parametere, diagnosekoder og unormale måleverdier. Systemet kalibrerer også de elektroniske spakene for løft og tilt ved siden av spakene for transmisjonen. Mer en 90 feilkoder kan vises på EMSIII skjermen i førerhuset. Kodene er forklart i vedlikeholdsmanualen som følger maskinen. Feilkoder lagres i maskinen til hjelp for oppfølging av service. TILLEGGSUTSTYR Fri hjul Stator Torque Converter Converteren på 966GII og 972GII, som er typiske last&bær maskiner kan nå leveres med Frihjul Stator torque converter. Denne virker som en tradisjonell converter inntil hastigheten på turbinen (utgående) oppnår ca 85% av hastigheten til rotoren (inngående). Ved dette punkt løser enveis-clutchen i statoren ut og tillater statoren å rotere fritt i samme retning som rotor og turbin. Dette gir økt effektivitet, lavere converterolje temperatur og redusert dieselforbruk. Automatisk skuffefyllesystem (Autodig Control System) ACS systemet leveres på maskiner med CCS styring og elektro-/hydrauliske kontrollspaker. Systemet er i første omgang designet for automatisk å laste løsmasser av varierende størrelse. Autolast systemet vil, etter at maskinføreren har etablert ønsket lastesyklus automatisk registrere kontakt mellom skuff og materiale. Deretter sørger automatikken for at skuffen fylles, samtidig som et konstant trykk på foraksel opprettholdes og hjulspinn unngås. Maskinføreren trenger kun å trekke i løftespaken i det skuffen møter materialet, deretter vil automatikken overta. Autolast systemet kan overstyres av maskinføreren på et hvert tidspunkt i lastesyklusen ved å bevege kontrollspakene. Varierende innstilling av egenvekt på materialet stilles via en bryter i førerhytten. Systemet vil i første omgang være aktuelt på maskiner i klassen 966GII og 972GII ved kjøring av ferdigvarer fra pukk og grus industrien.