Krever penger til tunnel nå

Folk i Ålvundfjord og Ålvundeid på Nordmøre krever ekstraordinære midler til en lang tunnel forbi den rasutsatte Oppdølstranda på riksvei 70 i Sunndal kommune.

Dette er konklusjonen etter et folkemøte i kretsene sent torsdag kveld. Folkemøtet konkluderte også med et krav om at de rundt 100 skoleelevene som pendler til skole på Sunndalsøra langs Oppdølstranda må fraktes med båt inntil den nye tunnelen står ferdig.

- Veien er rasutsatt 365 dager i året. Vi har kjempet for sikker vei i årevis, og det er helt horribelt at vi måtte oppleve en alvorlig ulykke før noe ble gjort, sier lederen i Arbeidsgruppen for rassikring av Oppdølstranda, Anders Røkkum, til NTB.

Hanekleiv
Både Røkkum og sentrale politikere i Møre og Romsdal mener at det som har skjedd på Oppdølstranda langt på vei kan sammenlignes med raset som gikk i Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold. Der kom pengene raskt på bordet.
Riksvei 70 har stamveistatus og er hovedforbindelsen mellom Trondheim og Sunndal og Kristiansund-Sunndal-Oslo.

Også ordfører Tove-Lise Torve (Ap) i Sunndal kommune har startet kampen for ekstraordinære midler til Oppdølstranda.

Ikke planlagt
Sunndal kommune har imidlertid et selvforskyldt handikap. De har ikke begynt arbeidet med regulering og planlegging av en lang tunnel før nå, til tross for at rassikringen har vært et folkekrav i årevis. Kommunen er dermed sterkt på etterskudd.

- Jeg innser det. Vi trenger i alle fall ett år til planlegging. Byggetiden av en tunnel vil også ta et drøyt år. Det er realistisk å regne med at en rassikker tunnel først kan stå ferdig om tre år, dersom vi får midler til det, sier Torve til NTB.

Dersom ikke noen av dette lykkes, vil hun ha en omprioritering av fylkets rassikringsliste. Hun vil da ha Oppdølstranda på topp foran to prosjekter i Stranda kommune på Sunnmøre.

- Ikke aktuelt

Skjer dette, vil hun møte betydelig motstand i eget fylke. Ordfører Frank Sve (Frp.) i Stranda kommune er også leder av fylkets samferdselsutvalg. Han sier til NTB at det ikke går an å drive strutsepolitikk fordi en stein treffer en bil på en rasutsatt veistrekning.

- Det går hele tiden ras på riksvei 60 Røv-Hellesylt og på riksvei 63 Eidsdal-Geiranger også. Folk er i livsfare alle disse stedene. I Geiranger er folk dessuten uten veiforbindelse deler av året, sier Sve.

Han mener at prioriteringene må stå fast selv om det har skjedd en alvorlig ulykke på Oppdølstranda. Sve har mer sans for ekstraordinære midler til Oppdølstranda, at prosjektet flyttes over som stamveiprosjekt eller at rassikringspotten økes betydelig.

- Én milliard kroner årlig til rassikring i Norge vil gi 147 millioner til Møre og Romsdal. Da kan alle tre prosjektene startes opp samtidig, sier Sve.