NHO om revidert budsjett

NHO ønsker at den vanskelige situasjonen for konkurranseutsatt næringsliv må være et sentralt utgangspunkt for Stortingets arbeid med Revidert nasjonalbudsjett 2003.

I brevet til Stortingets finanskomite fortsetter Adm.dir Finn Bergesen Jr: - Den vanskelige situasjonen for konkurranseutsatt næringsliv må være et sentralt utgangspunkt for Stortingets arbeid med Revidert nasjonalbudsjett 2003. Den sterke kronekursen og effekten av mange år med høy lønnskostnadsvekst driver bedriftenes investeringer bort fra Norge. En avgjørende forutsetning for å snu den negative utviklingen er fortsatt moderate lønnsoppgjør, å begrense veksten i offentlige utgifter og å stimulere økonomien gjennom rentereduksjoner. NHO ser positivt på at Regjeringen legger opp til et relativt stramt budsjett der det ikke er realvekst i offentlige utgifter. I en vanskelig internasjonal situasjon øker Regjeringen bruken av oljepenger med 7 milliarder kroner. Ytterligere påplusninger uten inndekking vil svekke mulighetene for fortsatte rentereduksjoner. For næringslivet er det et overordnet hensyn at budsjettbehandlingen i Stortinget ikke må forspille muligheten til en ytterligere rentereduksjon og lavere kronekurs. Norge har fortsatt en rentedifferanse til EU på 2,5 prosentpoeng. Norsk økonomi og næringsliv er avhengig av at denne rentedifferansen blir mindre. Regjeringen legger opp til en årlig realvekst i kommunenes samlede inntekter på om lag 2 prosent i 2003 og 2004. NHO er skeptisk til en så vidt høy vekst. Kommunesektoren vil nyte godt av rentenedsettelsene den senere tid, til sammen 2 prosentpoeng siden desember 2002. Den langsiktige effekten av disse rentenedsettelsene utgjør 1,5 - 2 mrd. kroner. Regjeringen opplyser videre at anslaget for lønnsveksten i kommunene er nedjustert, hvilket også isolert sett innebærer en innsparing for kommunene. Den sterke prioriteringen av kommunesektoren som Regjeringen legger opp til, fører til budsjettkutt og går ut over andre satsingsområder. En relativt sterk økning i inntektene til kommunesektoren kan utsette nødvendig effektivisering. Arbeidsledigheten øker nå sterkest i industrien. Samtidig fortsetter økningen i ledigheten i de merkantile og administrative yrker. Redusert rente og lavere kronekurs vil være de viktigste bidrag til å redusere denne ledigheten. Redusert rente vil også bidra til å snu den svært negative investeringsutviklingen i næringslivet, øke aktiviteten i byggenæringen samt å bedre økonomien for kommunene. Regjeringens foreslåtte tiltak for opprusting og vedlikehold av skolebygg bidrar også positivt for byggenæringen. I eget vedlegg til dette brevet utdypes NHOs vurderinger av utviklingen på arbeidsmarkedet. Positivt at el-avgiften faller bort for all næringsvirksomhet Regjeringen foreslår i Revidert nasjonalbudsjett at all næringsvirksomhet skal slippe el-avgift. Forslaget fremmes i forbindelse med at industriens fritak for el-avgift kan bli ansett som statsstøtte, og som et ledd iomleggingen av den regionalt differensierte arbeidsgiveravgiften. NHO mener Regjeringen har funnet frem til en løsning vedrørende el-avgiftensom er praktisk, robust og langsiktig for hele næringslivet. Det er fortsatt et behov for åsikre næringslivet best mulige, kompenserende tiltak når den differensierte arbeidsgiveravgiften faller bort. NHO er opptatt av å sikre forutsigbarhetfor den delen av næringslivet som vil bli berørt allerede fra 1.1.2004. Regjeringen må så raskt som mulig sørge for å utrede og avklare om og hvordan de foreslåtte tiltakene lar seg gjennomføre. Dette gjelder både Regjeringens eget arbeid og i forhold til ESA. Positivt med nye såkornfond NHO støtter Regjeringens satsing på nye såkornfond. Det er nødvendig å stimulere markedet for privat kapital og kompetanse til nyskaping gjennom å utvide såkornordningen, situasjonen på kapitalmarkedene krever det. For NHO er det viktig at de regionale enhetene ikke er for opptatt av geografiske grenser, men støtter prosjekter med størst potensial for verdiskaping. Negativt med kutt i næringsrettet forskning Bevilgningene til næringsrettet forskning foreslås kuttet med til sammen om lag 75 mill. kroner for 2003. Dette blir heller ikke oppveid av den foreslåtte økning av kapital til fondet for forskning og nyskaping fordi avkastningen som kan anvendes først kommer på et senere tidspunkt. NHO mener næringsrettet forskning må prioriteres for å stimulere til samarbeid mellom næringslivet og det offentlige om gjennomføringen av store FoU-prosjekter med forventet høy avkastning. Norge har fortsatt langt igjen til gjennomføring av Stortingets vedtak om å øke innsatsen innen forskning og utvikling til gjennomsnittet for OECD-landene innen 2005. Derfor må innsatsen innen forskning og nyskaping økes og ikke reduseres. Behov for økt satsing på utviklingstiltak i bedriftene NHO anbefaler økt satsing på utviklingstiltak i bedriftene gjennom ordningene med forsknings- og utviklingskontrakter (IFU og OFU, budsjettkapittel 923). Ordningene utløser investeringer og gir innovasjon i kunnskapsbaserte virksomheter, enten de er i etableringsfase eller en vekstfase. Det er bevilget 100 mill. kroner til ordningene for inneværende år. Etterspørselen ligger normalt langt over denne rammen. NHO anbefaler en økning på om lag 50 mill. kroner, finansiert gjennom omprioriteringer innenfor samlet budsjettramme. Avgrensning av retten til å trekke fra underskudd fra NOKUS-selskap Regjeringen foreslår å avskjære retten til fradrag i alminnelig inntekt for underskudd i NOKUS-selskap og med virkning allerede for 2003, jf Ot prp nr 93 (2002-2003). Endringen er av prinsipiell karakter, men kommer likevel overraskende og uten å ha vært på høring. Etter NHOs vurdering er forslaget ikke godt nok utredet og mulige konsekvenser i relasjon til andre skatteregler synes ikke vurdert. NHO ber om at det sendestilbake til departementet med tilråding om en grundigere utredning samt at den forelegges berørte instanser for kommentarer. Under ingen omstendighet bør en eventuell endring gis tilbakevirkende kraft. Eierne av NOKUS-selskaper har i sine disposisjoner for 2003 basert seg på det regelverket de har antatt vil gjelde dette år. De bør få nødvendig tid til eventuelt å reorganisere sin selskaps- og kapitalstruktur i pakt med de endrede rammebetingelser. Siden eierne av NOKUS-selskaper i all hovedsak er etterskuddspliktige, vil endringen uansett ikke gi bokførte inntekter for 2003. NHO har i eget brev vedrørende Ot. prp. nr. 93 (2002-2003) redegjort nærmere for svakhetene ved forslaget. Brevet følger vedlagt. Skattefritak for arbeidsgivers dekning av barnehageutgifter for ansattes barn Etter NHOs vurdering bør alle former for avlønning skattlegges likt, uavhengig av om avlønningen skjer i form av naturalytelser eller kontant lønn. Dette prinsippet bør også gjelde arbeidsgivers dekning av barnehageutgifter for ansattes barn. Positivt med nedtrapping av den særnorske omregistreringsavgiften på lastebiler Særnorske avgifter som rammer næringslivet er uheldig og konkurransevridende. Det er derfor positivt at Regjeringen foreslår en reduksjon i omregistreringsavgiften for lastebiler. Utslippsavgift bør ikke innføres Regjeringen foreslår å utsette omleggingen av avgiften på sluttbehandling av avfall til en utslippsavgift i påvente av avklaring fra ESA. NHO mener det er stor fare for at ESA ikke vil akseptere Regjeringens forslag. Det vil hindre at mer avfall utnyttes som energi til erstatning for olje. Mer avfall vil fortsatt havne på deponi med store utslipp av klimagassen metan. Etter NHOs syn er en utslippsavgift hverken tjenlig eller logisk. Utslipp fra forbrenning av avfall er allerede miljømessig godt regulert i EUs regelverk og implementert i norsk lovgivning. En refusjonsordning i forhold til energiutnyttelse skaper problemer i forhold til EUs regelverk om statsstøtte, slik NHO også antok. Endres incentivene til økt energiutnyttelse, undergraves hensikten med avgiften. NHO mener en avgift pr. tonn avfall bør opprettholdessom i dag, men med gradering etter energianvendelse. Avgiften for deponi bør for alle formål ligge klart høyere enn for energianvendelse. Det vil gi ønsket styring av avfallsstrømmer vekk fra deponi og mot økt utnyttelse av energien. Uheldig begrensning av Kompetanseutviklingsprogrammet Det er foreslått en reduksjon på 20 mill. kroner for Kompetanseutviklingsprogrammet (budsjettkapittel 259). Disse midlene er allerede utlyst og prosjektsøknader er mottatt. Bevilgningen på 25 mill. kroner i 2003 var øremerket spredning av resultater fra de 600 prosjektene som nå er finansiert gjennom programmet. NHO stiller seg uforstående til dette kuttet. Merverdiavgiftsforskjeller nøytraliseres for kommunene, må også følges opp i staten NHO har gjennom flere år arbeidet for løsninger som kan nøytralisere merverdiavgiftens konkurransevridende effekter mellom offentlige og private aktører, ved at offentlige etater slipper merverdiavgift på oppgaver som utføres i egen regi. NHO støtter forslaget om å innføre en generell merverdiavgiftskompensasjon for alle varer og tjenester i kommunene fra 1.1.2004. NHO anmoder Stortinget om å be Regjeringen også legge frem løsninger for statsforvaltningen med sikte på at ordninger kan innføres så snart som mulig, og at en løsning for helseforetakene iverksettes senest fra 1.1.2004. Stortinget bør be Regjeringen komme tilbake til dette i statsbudsjettet for 2004, jf. vedlegg, eget brev til Stortingets kommunalkomite med kommentarer til kommuneproposisjonen. Tilsynsfinansieringen gir en økt og uakseptabel belastning for næringslivet NHO ser det som uheldig at det legges opp til stadig sterkere avgifter mot næringslivet for å finansiere offentlige tilsyn. I omtalen av det nye Mattilsynet i St. prp. nr. 65 (2002-2003) foreslås hjemmel for tilsynsfinansiering som skal dekke hele 90 prosent av matforvaltningen, dvs. også for generelle forvaltningsoppgaver som ikke er tilsyn. NHO viser til sin høringsuttalelse, som er gjengitt i St. prp. nr. 65, side 173. NHO fastholder at det her er utløst et sterkt behov for en avklaring av hvor grensen mellom virksomhetenes finansieringsansvar og statens ansvar faktisk skal gå. I Ot. prp. 40 (2002-2003) om endringer i Luftfartsloven, som nå behandles av Stortinget, er det foreslått at gebyrer også skal omfatte selve regelverksarbeidet som Luftfartstilsynet utfører. Slik avgiftslegging av generelle forvaltningsoppgaver er i realiteten nye skatter. Utsettelse av nye oppdrettskonsesjoner NHO viser til brev fra Fiskeri og havbruksnæringens landsforening til Stortinget om den vanskelige situasjonen for havbruksnæringen, bl.a. som følge av sterk kronekurs og en for stor tilførsel til markedene. Situasjonen kan forverres dersom planene om å selge 50 nye konsesjoner for matfiskoppdrett av laks og ørretgjennomføres raskt. Dette er også viktig i forhold til den ennå uavklarte laksesaken med EU. NHO viser til at næringen selv har tatt ansvar for situasjonen ved å iverksette tiltak for å dempe produksjonsveksten, og ber derfor om at tildelingen av disse konsesjonene utsettes og fordeles over flere år. Arbeidet med et mer inkluderende arbeidsliv Det er positivt at anslagene for utbetaling til sykepenger nå justeres ned. Virksomheter som har inngått IA-avtale og brukt virkemidlene over tid ser ut til å ha stabilisert sykefraværet, eller oppnådd en viss nedgang. En spørreundersøkelse NHO har utført blant medlemsbedrifter viser at det er blitt lettere å ta opp spørsmål knyttet til sykefravær etter at bedriften er blitt IA-virksomhet. NHO mener det er viktig at intensjonsavtalen får tid til å virke, slik at en kan se at dette gir resultater. Derfor er det for tidlig å gjøre en evaluering etter andre kvartal 2003 i forhold til opphør av avtalen. Evalueringen bør brukes til å finne frem til forsterkende virkemidler. Tilgangen på uførepensjon synker, men det er bekymringsfullt at det nå er flere uførepensjonister enn industrisysselsatte. Reaktivisering av uføretrygdede er et viktig innsatsområde i IA-arbeidet. Erfaringene så langt viser at det er mulig å få til gode resultater for den enkelte, bedrift og samfunn. NHO savner imidleritd nytenking når det gjelder å bruke langvarige trygdeordninger til noe annet enn livsopphold, og etterlyser mer aktive tiltak for å føre den enkelte tilbake til arbeidslivet. Adm. direktør NHO Finn Bergesen jr