Ingeniørbragd

Det store senketunnelprosjektet i Oslo er nå inne i en kritisk fase. Det å få element på 37 000 tonn på rett plass er ingen enkel sak. Hele Bjørvika-prosjektet til mer enn fem milliarder kroner er ellers ingeniørkunst av dimensjoner. Dette viser at det ikke er ingeniører og veifolk det står på når store og kompliserte veiprosjekter skal gjennomføres. Anleggsnæringen kan dette med å ta store løft. Næringen er beredt til å ta mange nye løft mange steder i landet. Men da må politikerne skaffe frem mer penger.

Når den nye tunnelen og veisystemene rundt står klart i 2010, vil dette bety mye for hovedstaden. Hele Bjørvika vil da fremstå på en helt annen og god måte enn i dag. Dette blir virkelig en "indrefilet" i Oslo. Veien gjennom Bjørvika blir landets viktigste og største med mer enn 100 000 bilpasseringer i døgnet. Hele biltrafikken vil flyte langt smidigere enn i dag. Dette er godt for dem som kjører og ikke minst for miljøet.

Dette er også en god investering for distriktene. Mange trailere som kommer fra utkant-områdene med varer, må kjøre gjennom Oslo - og for mange er det nettopp i hovedstaden man har de største flaskehalsene. Men for all del - det er mye å ta fatt i langs alle de viktigste stamveiene.