Senketunnelen til bunns

Torsdag startet nedsenkingen av det første tunnelelementet i Bjørvika. SE ANIMASJON

Senketunnelen består av seks deler, hver 112 meter lange. De er støpt i en dokk utenfor Bergen og slept til havnebassenget i Oslo.

I løpet av 10 uker skal de seks tunneldelene senkes ned og kobles sammen.

Det er gravd ut en grøft i sjøbunnen, og tunnelelementene senkes ned i grøfta. Senketunnelene blir liggende lavere enn sjøbunnen.

Gruspute
De siste ukene har mudringsfartøyet rensket tunneltraseen en siste gang for å gi traseen en nøyaktig profil. Det er lagt ut en tekstilduk på leirbunnen.

Et spesialfartøy - "The Scrader" - har de siste 14 dagene lagt ut en gruspute som tunnelen skal hvile på. Grusputen legges ut med millimeternøyaktighet for å unngå spenninger i tunnelen.

Når elementene er senket ned, kan "Scraderen" fylle grus langs tunnelens sider for å sikre stabiliteten.

Ballast
De seks tunnelelementene veier hver om lag 37.000 tonn. De ble slept som en båt langs kysten fra Bergen til Oslo med et fribord på en meter.

Etter at elementene ble ankret opp i havnebassenget, er de fylt med ballastbetong i bunn, slik at oppdriften nå er marginal. Senkingen starter ved at fire ballasttanker fylles med totalt 160.000 liten vann. Vinsjene sørger for en kontrollert nedsenking.

Etter nedsenkingen og sammenkoblingen vil vannballasten bli erstattet med tyngde i form av betong, asfalt etc. Ferdig montert vil hvert av elementene ha en netto negativ oppdrift på 2000 tonn.

Det er tre år siden anleggsarbeidene startet, og det er to år til bilene kjører i tunnelen.