Hektisk støping av tankbunner

Én trailerlast sement i timen må fraktes ut til Melkøya når støpingen av bunnene til de fire tankene i tankfarmen startet torsdag.

Støpingen må skje fortløpende fra arbeidet med den første tanken starter til bunnene til hver av de fire tankene står ferdig. Støpetiden for hver bunn er beregnet til to døgn, melder Statoil på sine hjemmesider. - Kontinuerlig tilførsel av sement er det kritiske punktet når arbeidet med støpingen starter, sier Hans Kristiansen, Statoils ansvarlige for alle byggeaktiviteter på Melkøya. - Skulle værforholdene gjøre det umulig å legge til ved Melkøya, har vi anledning til å kjøre gjennom tunnelen under Melkøysundet, forteller Kristiansen. Lang transport Spesialsementen er produsert ved Norcems fabrikk i Brevik. Derfra er den fraktet til Norcems anlegg i Alta og mellomlagret i et sementtårn der. Sementen kjøres så på spesialtransport langs vei de 14 milene til Hammerfest. Siste etappe går med ferje ut til Melkøya én bil i timen døgnet rundt så lenge støpingen pågår. Mobile blandeverk På Melkøya har Ølen Betong etablert to mobile blandeverk med stor nok kapasitet til den hektiske støpeprosessen. Stein til betongen som blandes med sementen produseres av to mobile knuseverk på øya. Sand fraktes ut med båt. Støpearbeidet utføres av NCC, underleverandør til Tractabel som er tildelt hovedkontrakten på konstruksjon og bygging av tankfarmen. Mellom 200 og 300 personer vil være engasjert i støpingen, som vil kreve om lag 80 kubikkmeter sement i timen. Veggstøp i sommer Neste fase i tankstøpingen blir glide-støping av selve veggene. Kristiansen håper dette arbeidet starter første uke av juli. Veggstøpingen vil pågå kontinuerlig i 20 døgn per tank, med et sementbehov på fem til seks biler i døgnet. Tre av tankene skal støpes i løpet av sommeren 2003. Den siste skal stå ferdig i 2004.