Stopp gamblingen med liv

Det nye raset på Opdølstranda i Sunndal kommune viser igjen hvor risikoutsatt mange veistrekninger er. Dersom ikke politikerne nå snur seg rundt og øker bevilgningene til veisektoren dramatisk, er vi redd for at mange totalt vil miste respekten til de samme politikere. Dersom vi får sikrere veier, blir det også færre ulykker - og dermed minsker også presset på helsevesenet vårt. Alt henger nemlig sammen med alt som Gro Harlem Brundtland så treffende sa det.

Vi forstår de foreldrene i Ålvundfjorden som krever to busser for å frakte skolelevene i stedet for den ene bussen som brukes i dag. Blir skolebussen tatt av raset i dag er hele elevkullet i bygda borte. Sjansen øker selvsagt for en ulykke med to busser, men da har tross alt bygda noen barn igjen. Dette kravet høres forferdelig ut, men dette viser hvilken fortvilt situasjon foreldrene er i. Det burde vært bygget en lang tunnel på denne stamveistrekningen for lenge siden.

Problemene i mange fylker er at det er hesthandel mellom fylkestingspolitikerne fra de ulike distrikter/fogderier som bestemmer prioritetslisten for f eks rassikring. Slik sammensettingen av fylkestinget er i Møre og Romsdal er det ikke tilfeldig at det er to prosjekter på Sunnmøre som står øverst.

Fagfolkene som Statens vegvesen forholder seg til, mener at veien forbi Opdølstranda er en av landets to farligste veistrekninger. Da burde det etter vårt syn være enkelt å bestemme hvilke prosjekter som må frem i køen når det gjelder statlige bevilgninger.

Ellers må selvsagt bevilgningene til rassikring heves vesentlig på neste år statsbudsjett. Dersom ikke Arbeiderpartiet og Senterpartiet manner seg opp, er det lite håp om noe fortsatt rødgrønt alternativ i norsk politikk.