Avinor ber staten om å slippe å betale utbytte

Avinor ber regjeringen om å ikke ta ut utbytte fra selskapet de neste årene.

Avinor og flyplasser

* Avinor har ansvaret for 46 statlige lufthavner i Norge.

* Selskapet er i all hovedsak eneleverandør av flysikkerhetstjenester til sivil og militær luftfart.

* De siste årene har Avinor vært full ut selvfinansiert. 55 prosent av inntektene skriver seg fra avgifter som flyselskapene betaler for Avinors tjenester. Resten av inntektene er kommersielle inntekter, blant annet fra avgiftsfritt-salg samt parkerings- og hotellvirksomhet.

* To av tre innbyggere i Norge har tilgang til en lufthavn innenfor en times reise.
* Dekningen er særlig god på Vestlandet og i Nord-Norge.

* 99,5 prosent av befolkningen kan nå et dagsopphold i Oslo og være tilbake på hjemstedet samme dag.

(Kilde: Avinor og Samferdselsdepartementet)

- Investeringsbehovene er så store de nærmeste årene at det vil gå ut over oppgraderingen av flyplasser, blant annet Værnes, dersom vi blir pålagt å betale utbytte i 2009, sier styreleder Inge K. Hansen.

Avinor, som har ansvaret for 46 statlige flyplasser, oppnådde et økonomisk rekordresultat i fjor. Selskapet har et solid økonomisk fundament. I år betaler selskapet et utbytte på nærmere 400 millioner kroner til staten, men står ifølge styrelederen overfor så store utfordringer de nærmeste årene at selskapet må slippe å utbetale utbytte.

- Et privat selskap i samme situasjon ville opptrådt på samme måte og bedt eierne om å slippe å betale utbytte, sier Hansen.

Han karakteriserer selskapets dialog med myndighetene om dette som god.
Avinor planlegger å investere omkring 14 milliarder kroner fram mot 2012, framgår det av selskapets plan for virksomheten 2008 -2010.

Store lån
Avinor har tatt opp 2 milliarder kroner i lån i år, og lånet må økes kraftig for å finansiere investeringsplanene de neste årene. Bare å utbedre kapasiteten ved Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) med en terminal 2 vil koste 6 milliarder kroner.
I tillegg kommer myndighetspålagte krav om bedre sikkerhetssoner og lysanlegg ved lufthavnene over hele landet. Denne utbedringen er beregnet å koste 3 milliarder kroner.

Terminal 2 ved Gardermoen skal stå ferdig i 2012 og vil kunne øke kapasiteten fra 20 til 28 millioner passasjerer.

Tredje rullebane ved OSL?
Spørsmålet om behovet for en tredje rullebane ved OSL er utredet av Norconsult på vegne av Samferdselsdepartementet. Utredernes konklusjon er at behovet vil melde seg i tidsrommet 2020-2030.

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) opplyste før sommerferien at regjeringen er rede til å gå i gang med å sikre båndlegging av areal til en eventuell tredje rullebane, men presiserte samtidig at dette initiativet ikke er noe vedtak om faktisk å starte utbygging av en tredje rullebane.
Avinor nøyer seg i sin virksomhetsplan med å si at det er viktig å sikre nødvendige arealer, og at Stortinget må ta stilling til dette når nasjonal transportplan for 2010-2019 skal behandles.

Subsidierer
Avinor ber også regjeringen vurdere gjeninnføring av ordningen med offentlige kjøp av tjenester på ulønnsomme lufthavner. Selskapet subsidierer nå ulønnsomme lufthavner med mer enn 1 milliard kroner per år. Dette beløpet ligger langt over det som var forutsatt da selskapet overtok ansvaret for kortbanenettet fra kommunene på slutten av 90-tallet.

- De interne overføringene er blitt mer enn tidoblet de senere år, påpeker Hansen.

Han sier årsaken er skjerpede krav om sikkerhetskontroll og pålegg om utvidede sikkerhetssoner rundt flyplassene - pålegg som til dels er særnorske.

- Aldri vært tryggere
Avinors høyest prioriterte oppgave er flysikkerhet, og konsernsjef Sverre Quale kunne på pressekonferansen onsdag legge fram rekordgod statistikk på område. I fjor ble det kun registrert én såkalt alvorlig luftfartshendelse der Avinor hadde medansvar I 2006 og i 2005 ble det registret henholdsvis åtte og ti slike alvorlige hendelser.

Ingen luftfartsulykker ble registrert i fjor der Avinor hadde medansvar. De to forutgående årene ble det registret én hvert år.

- Det har aldri vært så trygt å fly som nå, konkluderte konsernsjef Sverre Quale.