Lave perronger ødelegger for handikapvennlige tog

Norges Handikapforbund er kritisk til NSBs største togsatsing noensinne. Selv om togene er handikapvennlige, er plattformene for lave til å dra nytte av dem, ifølge forbundet.

NSB presenterte onsdag presenterte tidenes største kontrakt på kjøp av 50 nye togsett, som alle kommer trappeløse og tilpasset funksjonshemmede.

Men til liten nytte, mener Norges Handikapforbund (NHF), som har undersøkt landets 360 jernbanestasjoner og funnet at bare tre av dem er høye nok til å nå opp til de nye lavgulvvognene.

- NSB har gjort jobben sin med å tilpasse de nye togene for alle. Men skal de kunne brukes av rullestolbrukere, må Jernbaneverket sørge for en kraftig oppgradering av stasjonene, sier forbundsleder Eilin Reinaas.

Avviser kritikk
Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) sier regjeringen er klar over problemet, men mener det blir å snu saken på hodet å hevde at kjøp av nye tog er bortkastet når stasjonene ikke er tilpasset.

- Det at perrongene ikke er tilpasset har jo tidligere blitt brukt som unnskyldning for verken å gjøre noe med togene eller perrongene. På et eller annet tidspunkt må man jo begynne, og nå har vi begynt med togene, sier Lahnstein, som mener kjøpet av de nye togsettene markerer et tidsskille for alle funksjonshemmede og for andre med bevegelsesutfordringer.

Lahnstein sier regjeringen nå ha satt krav til at alle nye stasjoner som bygges, og alle stasjoner som bygges om skal ha tilpassede perronger.

- I tillegg vil vi bygge om noen stasjoner og perronger, men hvor mange som vil være klare når de nye togene kommer om fire år er ikke mulig å tallfeste i dag, sier Lahnstein.

Milliardbeløp
NSB og Jernbaneverket har fått i oppdrag å peke ut hvilke stasjoner som først bør oppgraderes, i forhold til hvor mange passasjerer de har.

Ifølge NHF vil en oppgradering av de 62 stasjonene som i første omgang ligger an til å bli trafikkert av de nye togene, koste mellom 1,3 og 1,5 milliarder kroner.
- Det er ikke mulig å sette en klar sum eller noen klar tidsfrist for når infrastrukturen vil være oppgradert, men jeg kan love at innsatsen skal trappes opp, sier Lahnstein.

Informasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby sier at NSB har bestilt heis til alle togsettene for å bøte på at de nye togene ikke passer til de fleste stasjonene.