Volvo størst på Vei og Anlegg

Bilia Maskin A/S er med sine 32 Volvo-maskiner og 2500 kvadratmeter utstillingsområde den største utstilleren på Vei og Anlegg.

Noen av maskinene var også med på Intermat-utstillingen i Paris som ble avsluttet 17. mai. Volvo har nå 60 prosent markedsandel når det gjeldere hjullastere i Norge. På gravemaskiner over 12 tonn har man en markedsandel på 30 prosernt. Trekker man inn alle maskiner over 8 tonn er man fortsatt størst. Når det gjelder dumpere, deler Volvo og Moxy markedet mellom seg med tilnærmet 50 prosent på hver. Totalt ble det i fjor solgt 653 maskiner i Norge. Bilia har ellers overtatt salget av Lundberg redskapsbærer i Norge. Dette er en maskin man forventer seg mye av. Så langt har man solgt 30 40 slike maskiner i året. Men dette kan økes ikke minst blant entreprenørene som kommer stadig mer inn på veivedlikehold. Volvo som startet sin virksomhet i Sverige i forrige århundre, har opp gjennom årene samlet en hel rekke ulike fabrikanter. I dag er Volvo blitt et verdensomspennende selskap med hovedkontor i Brüssel. Det er nå over 70 000 ansatte i konsernet som har en årlig omsetning på 177 millliarder svenske kroner. På en pressekonferanse i dag deltok bl a Chris Rees som er president i Volvo Constructions Equipment Europe Ltd.. Han gikk gjennom utviklingen til selskapet som fra å være en skandinavisk aktør er blitt et multinasjonalt selskap. Anleggsmaskindivisjonen utgjør ca. 12 prosent av Volvos totale virksomhet. Men det er ikke lite. Dette betyr at Volvo er den fjerde største aktøren i verden når det gjelder produksjon av anleggsmaskiner. Caterpillar er størst etterfulgt av Komatsu og Case/New Holland. Skal man ha mulighet til å avansere må man også ha andre typer anleggsmaskiner inn som bl a asfaltutstyr m v. Volvo har i dag salg av anleggsmaskiner i mer enn 200 land verden over. Fra Volvo-ledelsen side blir det understreket at anleggsvirksomheten er et område som man skal satse stort på i årene som kommer. Når det gjelder produksjonen av store lastebiler, er nå Volvo helt i toppen i verden. Det gjelder også for flere andre av de produktene Volvo har. Hjullastere er det største enkeltproduktet i anleggsdivisjonen. Denne produktgruppen utgjør 33 prosent av produksjonen, mens gravemaskiner har en andel på ca. 26 prosent. David Kristiansund fortalte på pressekonferansen i dag at Volvo startet produksjonen av hjullastere allerede på begynnelsen av 1950-årene. Man snudde da en traktor og satte på et lasteapparat. Allerede på de første modellene var det en lukket førerhytte. Siden da har Volvo vært helt i front når det gjelder komfort for førerne. Det hører også med til historien at man allerede på de første modellene hadde en hurtigkobling slik at man kunne bruke ulikt utstyr på maskinen. Siden kom dumperne som også er blitt et viktig produkt. Den første rammestyrte dumperen som er en Volvo-oppfinnelse, kom i 1955. Prototypen var en Moon Rocket . I 1966 kom den kjente BM Volvo 631 som virkelig tok markedet med storm. Dumperne produseres fortsatt i Sverige, men i løpet av de siste årene er det bygget en rekke fabrikker verden over. Den siste fabrikken ble åpnet i Kina i 2002. Der produseres nå gravemaskiner. Utviklingen i Østen har vært formidabel, og man forventer en ytterligere veskt i denne del av verden. Spesielt forventer man sterk vekst i Kina. Ellers har det i løpet av de siste årene vært en betydelig omlegging av virksomheten på mange plan. Antall importører er bla. betydelig redusert. Det er også lagt betydelig vekt på å lage en visjon for hele selskapet. Fra å satse på to produktgrupper hjulastere og dumpere - har man nå ti ulike produktgrupper i programmet. Men flere produkter kan komme. Men på pressekonferansen sa Chris Rees at han ikke trodde at det ville skje noen store endringer på dette området før Bauma neste gang. På pressekonferansen understreket han at Moxy aldri har vært aktuell som oppkjøpskandidat fra Volvos side. Moxy produserer dumpere. På pressekonferansen ble det også opplyst at man har innledet et tettere samarbeid med Bautas. Man ser verdien av utleiemarjedet. Bilia selger maskiner til alle aktuelle utleieselskaper, men man har et spesielt forhold til Bautas. I det siste året er det solgt 40 maskiner til Bautas som står for selve utleiedelen. Biia Maskin AS har på sin side all service og oppfølging av maskinene.