Ja til veifond

Vi gir vår fulle støtte til LO-sjef Roar Flåthen som vil ha et statlig veifond på 50 milliarder kroner. For vår del kunne det gjerne også bli høyere. Vi tror at dette er eneste vei ut av det uføret vi er i når det gjelder kommunikasjoner i Norge. Vi er nemlig på totalt etterskudd både når det gjelder vedlikehold av eksisterende veier og bygging av nye, trafikksikre veier.

 

Dagens system med klattutbygging og politikere som skal sikre sitt ettermæle ved å løse hjemlige veiproblemer, har etter vårt system spilt fallitt. Nå må det et krafttak til - og det raskt. Vi er enige med Flåthen at dette veifondet må bygges inn allerede i den kommende vei- og trafikkplanperioden.

I sommer har det rast en heftig debatt om veistandarden i Norge. Det er ikke tvil om hva folkemeningen er, men dessverre er det ikke alle i byråkratiet og i den indre krets blant de rødgrønne som har skjønt dette. Så lenge vi har en finansminister fra SV er det lite håp om endringer.

Håpet nå er at statsministeren våkner. Det er nå masseflukt ut av Arbeiderpartiets stortingsgruppe. Dette kan skyldes at mange av disse politikerne som kjenner veiproblemet på kroppen, har talt for døve ører. De orker ikke lenger. Mange ser vel valgnederlaget også i det fjerne. De kommer om ikke Stoltenberg snart begynner å ta tak. Det første han kan gjøre er å lytte til hva LO-sjefen sier om samferdsel.

I sommer er det mange som har talt for at vi nå må bruke alle pengene på eksisterende veier i stedet for å bygge nye. Dette er som å pisse i buksa. Vi må selvsagt gjøre begge deler. Vi må sette av langt mer til nye samferdselsprosjekt - og når vi første starter et prosjekt må vi bygge noen mil med ny vei i slengen.

- og så må selvsagt vedlikeholdsbudsjettene i samferdselssektoren økes dramatisk.
Det er bedre å bruke pengene forsvarlig i Norge i stedet for å spille dem bort på råtne amerikanske boliglån.