Veiarbeid på Mjøsbrua

Mandag 18. august starter Statens vegvesen arbeidet med å bytte ut to fuger på opplandssida av Mjøsbrua. Anleggsarbeidet vil foregå fram til 1. oktober og kan føre til kø når trafikken er stor.

Trafikantene vil bli dirigert forbi anleggsstedet i ett kjørefelt. Noen bilister kan med fordel velge andre veger mens arbeidet pågår, skriver Statens vegvesen i en melding.

Fugene som skal skiftes ut fungerer slik at de fanger opp bruas bevegelser i lengderetningen i takt med skiftende temperaturer. Etter vel 20 års drift av brua er fugene slitt og må skiftes ut. I fjor høst ble de første fugene skiftet og nå er det de to nærmest rundkjøringa på Biri som står for tur.

Den gamle fugekonstruksjonen må hogges ut og en ny må støpes inn på stedet. Fugene blir samtidig løftet slik at de komme i plan med asfalten på begge sider. Arbeidet blir utført av entreprenørfirmaet BM Overflateteknikk AS for Statens vegvesen.

- Dette er tungt og krevende arbeid som får konsekvenser for trafikantene på E6 og riksveg 4, sier byggeleder Holger Lunde. - For å forkorte anleggsperioden vil arbeidet foregå 12 timer i døgnet på dag- og kveldstid, også i helgene. Vi vil styre trafikken i ett kjørefelt ved hjelp av lyssignal eller manuell dirigering, ettersom hva som fungerer best.

All trafikken som skal gjennom rundkjøringa på vestsida av Mjøsbrua vil bli berørt av vegarbeidet og må regne med at det kan bli kø. Trafikanter som kommer fra Gjøvik og skal nordover anbefales å ta av riksveg 4 ved Smedmoen og følge fylkesveg 330, "gamle E6", til Biri sentrum. Der kan de kjøre ut på E6 igjen. Bilister på E6 mellom Lillehammer og Moelv kan kjøre riksveg 213 på østsida av Mjøsa hvis de vil unngå kø.