Etterlyser brovedlikehold

NAF etterlyser mer penger til et stadig økende etterslep på broene på norske riksveier. 

I Dagens Næringsliv torsdag 31. juli kommer det fram at vedlikeholdsetterslepet for broene på våre riksveier er på hele 2,5 milliarder kroner. Etterslepet vil øke med dagens bevilgninger. Det som årlig bevilges til vedlikehold av riksveibroene er rundt 50 prosent av det som er nødvendig. Utviklingen er svært bekymringsfull, mener NAF.

Totalt finnes det 10 540 riksveibroer i Norge, og i følge Vegdirektoratet holder dagens bevilgninger bare til å utbedre skader som truer bæreevne og sikkerhet slik at broer ikke må stenges. Mesteparten av pengene går til broer som er bygd før 1968. Broer som er 40 år eller yngre blir det bare flikket på.

- Dette er svært bekymringsfullt, sier Jan Johansen, administrerende direktør i NAF. – Man kan stille spørsmålstegn om vedlikeholdet er forsvarlig, fortsetter han.

NAF mener at dette føyer seg inn i rekken av elendig vedlikehold av veinettet i Norge. Tallene Dagens Næringsliv presenterer gjelder bare riksveibroene. Hadde man tatt med fylkes- og lokalveier ville tallene bli langt høyere. Vedlikeholdsetterslepet er så stort nå at det går utover trafikksikkerheten.

- Må det skje en ulykke med en av de dårlig vedlikeholdte broene før det bevilges mer penger, spør Jan Johansen.

Det er ikke slik at man bygger noe og så lar det stå med et minimum av vedlikehold i flere tiår. Ikke bare går det utover sikkerheten, det er i tillegg uøkonomisk. Kostnadene blir langt høyere hvis man venter til det blir kritisk. Slik er det for huseiere, bileiere og alle andre, og slik bør det også være for det offentlige.

- Hadde man bevilget nok penger til vedlikehold hvert eneste år, hadde det vært lønnsomt i lengden, sier Jan Johansen. – Slik det ligger an for riksveibroene, vil vedlikeholdskostnadene bli svært høye på de broene som har manglet nødvendig vedlikehold i flere tiår, avslutter han.