Bastø Fosen AS får Moss-Horten

Vegdirektoratet har gitt konsesjon for fortsatt drift av riksvegferjesambandet Moss-Horten til ferjeselskapet Bastø Fosen AS. Konsesjonen gjelder i 10 år fra 1. januar 2006.

Fornyelsen av konsesjonen for ferjesambandet Moss-Horten ble offentliggjort i slutten november i fjor etter at Bastø Fosen gjorde det klart at de ønsket fornyet konsesjon som sikkerhet for investeringer i nytt ferjemateriell. Bastø Fosen ble så utfordret av Stavangerske AS som også ønsket konsesjon for Horten Moss. Ved valget av Bastø Fosen har Vegdirektoratet lagt størst vekt på kvaliteten på ferjetilbudet og kostnader for trafikantene. Bastø Fosen har to relativt nye ferjer som i dag trafikkerer sambandet og skal nå bygge en tredje ferje. Selskapet er også villig til å investere i en fjerde ferje, dersom behovet seinere skulle tilsi det. I konsesjonsvilkårene er det fastlagt at dette skal skje uten ytterligere kostnad for trafikantene. Vegdirektoratets avgjørelse er identisk med tilrådingene fra Østfold og Vestfold fylkeskommuner. Spørsmålet om nattseilinger, er også reist i forbindelse med konsejonstildelingen. Som en del av konsesjonsvilkårene, skal Bastø Fosen nå gjøre en brukerundersøkelse for å kartlegge behov og konsekvenser av seilinger om natten. Dette som grunnlag for en seinere vurdering og beslutning.