Vil sette igang vegprosjekter

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) er redd for at ledigheten vil stige ytterligere i anleggsbransjen og ønsker å fremskynde anleggsprosjekter, sier MEFs adm.dir. Trond Johannesen.

- Drift og vedlikehold av vegnettet i Norge er i ferd med å bli konkurranseutsatt. Etter 24 anbudsåpninger ser vi en helt klar trend: Det blir mer veg for pengene. Vi er glade for det. Pengene som spares ved mer effektiv drift bør bli i vegsektoren. Det er behov for ca. 10 milliarder kroner for å utbedre tidligere forsømt vedlikehold. - Vi beklager at Regjeringen ikke lar Statens Vegvesen beholde innsparte midler til drift- og vedlikehold, slik at en liten del av etterslepet kan tas igjen. Regjeringen reduserer isteden bevilgningene til riksveiene med 40 millioner kroner. Selv om ledigheten øker, benytter ikke Regjeringen mulighetene til å øke investeringene i nye veier. Regjeringen ligger svært dårlig an i forhold til den mye omtalte Sem-erklæringen og rammene i Nasjonal Transportplan. Mange gode vegprosjekter kan settes i gang umiddelbart. - I mellomregnskapet mellom MESTA og Statens Vegvesen ligger det etter utskilling av produksjons-virksomheten igjen 75 millioner kroner. Normalt ville dette ha gått inn i budsjettet til Statens Vegvesen. Regjeringen har besluttet å trekke disse midlene inne i statskassen. Dette er for svakt og tyder ikke på at Regjeringen planlegger en offensiv samferdselspolitikk i årene som kommer, slår Johannesen fast. - MEF er enig med Regjeringen i at det foreslåtte reviderte nasjonalbudsjettet gir grunnlag for videre nedgang i rentenivå og kronekurs, som er avgjørende for å trygge bedrifter og arbeidsplasser. Det er nå opp til Stortinget å vedta et budsjett som kan sikre konkurranseevnen og vekstevnen til næringslivet. - Regjeringen må finne plass til en offensiv samferdselspolitikk i budsjettet for 2004, avslutter Johannesen.