Store utfartsårer og jernbanestrekninger forbedres klattvis fordi Stortinget bare bevilger penger til noen kilometer av gangen.
Skanska-sjef Geir Magne Aarstad mener de kan kutte opptil en femdel av kostnadene hvis de fikk jobbe med større prosjekter.
– I England har de for eksempel valgt en modell der de samler kontraktene i større enheter. Der mener de å se en besparelse på mellom 15 og 20 prosent, sier Aarstad til NRK.
Også statens eget veibyggingsselskap Mesta mener det er mye å spare på å bygge hele veistrekninger på en gang.
Konserndirektør Kai Krüger Henriksen i Veidekke er ikke i tvil om at store prosjekter ville gitt mer vei for pengene.
– Vi vil se en besparelse på opp mot 20 prosent på å bygge store prosjekter i stedet for mange små, mener han.
Det er et stort maskineri som må på plass for å bygge vei. Når utbyggerne må pakke ned alt hver gang de har bygget en veistubb, blir det dyrt, ifølge Henriksen.
- Nøkkelord
- Skanska
- Veidekke
- Mesta
- Anlegg
- Næringsliv