Ny finansiering av E6 ved Trondheim

Anleggsarbeidet på vegprosjektet E6 Nordre avlastningsveg i Trondheim kan begynne i 2004, dersom det er lokalpolitisk tilslutning til en ny finansieringsplan for prosjektet.

Dette går fram av et forslag som er tatt inn i en proposisjon om en del saker på Samferdselsdepartementets område. Forslaget ble lagt fram i statsråd i dag. Vegløsningen som Samferdselsdepartementet nå går inn for, gir et udekket finansieringsbehov på til sammen 337 millioner kroner. Regjeringen foreslår at staten dekker 188 millioner kroner av dette og at 149 millioner kroner dekkes med bompenger. - Samferdselsdepartementet forela januar i år et opplegg for Trondheim kommune med en modell hvor bompengebidraget var 188 millioner kroner. Reviderte anslag for de samlede prosjektkostnadene er etter dette blitt lavere. Samferdselsdepartementet mener at denne besparelsen bør komme trafikantene til gode, mens staten opprettholder sitt bidrag, sier samferdselsminister Torild Skogsholm. Det foreslås ellers satt opp seks nye bomstasjoner med innkreving av bompenger fra og med 1. november 2003 og nedlegging av en bomstasjon ved Leirbrua fra og med 1. juli 2003. For å dekke merkostnadene må bompengeordningen utvides ytterligere. Dersom dette gjennomføres med forlenget innkrevingstid utover 2005, vil det være aktuelt med en forlengelse på om lag 10 måneder. Merkostnadene kan alternativt dekkes ved å øke bompengesatsene innenfor gjeldende innkrevingsperiode. Det er et vilkår at det er lokalpolitisk tilslutning til den nye finansieringsplanen før nye bomstasjoner etableres. Utbyggingen av Nordre avlastningsveg er nå beregnet å koste i alt 1,14 milliarder kroner. Av dette beløpet legges det opp til at 671 millioner kroner dekkes ved hjelp av bevilgninger over statsbudsjettet, mens 469 millioner kroner finansieres ved innkreving av bompenger. I tillegg kommer nødvendige tilpasninger av jernbane og godsterminal på Brattøra. Samferdselsdepartementet forutsetter at Jernbaneverkets godsterminal kan bli liggende på Brattøra, slik at det ikke blir bygd ny godsterminal for jernbanen på Leangen. Denne tilpasningen er beregnet å koste 100 millioner kroner, og det legges til grunn at beløpet skal dekkes over Jernbaneverkets budsjett. Prosjektet Nordre avlastingsveg er en del av utbyggingen som omfattes av Trondheimspakka. Den samlede kostnadsrammen for Trondheimspakka er på 2,9 milliarder kroner, som forutsettes finansiert med 52 prosent statlige bevilgninger og 48 prosent bompenger.