Stor internasjonal interesse for det første OPS-prosjektet

I alt 43 firmaer hvorav 13 utenlandske hadde meldt sin interesse da Vegdirektoratet presenterte sitt første OPS-prosjekt (Offentlig Privat Samarbeid) i Trondheim nylig. Møtet innledet prekvalifiseringsprosessen for veiprosjektet er E39 Klett - Bårdshaug med en kostnadsrammen for bygg og anleggsarbeidene på 1 - 1,2 milliarder kroner.

Av Anne-Beth Jensen - Vi vil prekvalifisere maksimum fire eller minimum tre entreprenører, opplyser Kjersti Billehaug i Vegdirektoratet til Byggeindustrien som er meget fornøyd med den store interessen også fra europeiske entreprenører. Det skyldes nok at det er mer vanlig ute å bruke denne typen modeller. En annen ting er at det er først når det blir litt størrelse på kontrakten at utlendingene er interessert i å komme hit og ikke på mindre arbeider, sier hun. Av europeiske land har Irland stor aktivitet nå på denne type kontrakter. Ellers har det vært ganske mange i Storbritannia hvor man har enkelte prosjekter i gang fremdeles. Både Hellas og Portugal har hatt denne type prosjekter. I Frankrike, Spania og Italia er det vanlig med motorveikonsesjoner som blir en litt annerledes modell. Her er det snakk om BOT-modell (Build Operate Transfer), som gir mer helhetlige kontrakter. Frist for innlevering av søknad om prekvalifisering er 10. desember og valg av kandidater og distribusjon av konkurransegrunnlaget skjer 11. februar 2002. Frist for innlevering av tilbud er 10. juli og evaluering/forhandlinger vil skje i perioden juli - desember 2002. Tildeling av kontrakt skjer i desember/januar 2003. Kostnadsramme for byggekontrakten er 1 - 1,2 milliarder kroner. OPS-modellen Hovedbegrunnelsen for å ta i bruk OPS er å prøve ut om modellen kan gi økt effektivitet ved gjennomføringen av veiprosjekter, samtidig som det offentlige beholder kontrollen og muligheten for politiske valg. Ved utformingen av den norske OPS-modellen er det lagt vekt på å fremme en kostnadseffektiv gjennomføring av de politiske målene for riksveipolitikken: God fremkommelighet med høy trafikksikkerhetsstandard for et veinett som skal binde landet sammen, uten at miljøet i unødig grad blir skadelidende. disse målene er innarbeidet i de planene som så langt er utarbeidet for prosjektet, fremgår det av informasjonsheftet utarbeidet av Vegdirektoratet. Helhetsansvar OPS-kontrakten som inngås med Vegdirektoratet vil gi den utvalgte tilbyder (OPS-selskapet) et helhetsansvar for at strekningen E39 Klett -Bårdshaug fremstår med god fremkommelighet, høy trafikksikkerhet og med estetisk og miljøstandard overfor trafikanter og omgivelser i hele kontraktens driftsperiode. Parametre og kvalitetskriterier som definerer dette vil bli beskrevet i de tekniske spesifikasjonene som blir en del av konkurransegrunnlaget. OPS-selskapet får også ansvar for at veien etter endt driftsperiode overlates til staten med en nærmere definert teknisk standard. Før driftsperioden skal OPS-selskapet prosjektere og bygge ny vei på strekningen Øysand - Thamshavn etter vedtatte reguleringsplan. Strekningen er på ca 21,9 km. Utbyggingen starter på dagens E39 like vest for elva Gaula i Melhus kommune. Veien følger i hovedtrekk dagens trasé over Øysand før den ved grensen til Skaun kommune går inn i en 1 100 m lang tunnel til Buvika. Gjennom Buvika går veien gjennom landbruksområder, med miljøtunnel på ca 170 m forbi Buvika kirke. Strekningen Klett-Bårdshaug er ca 26,9 km. Tre prøveprosjekter Det var i forbindelse med Stortingets behandling av Nasjonal Transportplan for perioden 2002 - 2011 i år at det ble besluttet at tre av veiprosjektene i planen skulle gjennomføres som prøveprosjekter etter en modell for Offentlig Privat Samarbeid. De to andre prosjektene er E39 Lyngdal - Flekkefjord i Vest-Agder og E18 Grimstad-Kristiansand i Aust-Agder. Det førstnevnte prosjektet inneholder blant annet bygging av tunnel i 7,5 km lengde, flere borer med blant annet bro over Fedafjorden (570 m), Birkeland bro (275 m) og Refsti bro (250 m). Kostnadsramme 0,8 - 1,1 milliarder kroner. Det andre prosjektet E18 Grimstad-Kristiansand i Aust-Agder, er foreløpig ikke ferdig definert, For mange løse tråder - Det vi kanskje reagerte litt på er at det er så pass mange løse tråder ennå både med hensyn på nedbetalingstid og fordelingen av ansvaret, hva som er entreprenørens ansvar og hva som er veivesenets ansvar, sier Ola By i Selmer Skanska i en kommentar til Byggeindustrien. Ifølge Billehaug er dette noe som kan forhandles og diskuteres, men vi hadde vel ønsket oss at det var litt fastere bestemt hvor ansvaret vil ligge, Det blir derfor vanskeligere å vurdere de ulike tilbudene opp mot hverandre hvis alt skal være mulig å forhandle. Vi hadde foretrukket helt klare regler på hvordan det skulle være. Det gjelder også drift- og vedlikeholdstiden. Hvor lang tid den skal vare - 20 eller 25 år. Og det mener vi Vegdirektoratet bør ha klart i hvert fall til februar når anbudsdokumentene sendes ut, sier Ola By som videre kan opplyse at Dr.ing. A. Aas-Jakobsen koordinerer innsatsen for Selmer Skanska på den tekniske biten samt at Skanska BOT/Skanska Financial Services tar seg av den finansielle delen. De andre tre AF Spesialprosjekt har alliert seg med AS Anlegg/Reinertsen Engineering ved Handelsbanken og Fokus Bank. I tillegg har de knyttet til seg SCC Kummeneje på geoteknikk. Veidekke har inngått intensjonsavtale med Interconsult Group (ICG) og NGI. Bankforbindelse er DnB. NCC Norge har med seg Statkraft Grøner og Kreditkassen. Tilbakemeldinger fra de omtalte fire entreprenørene Byggeindustrien har vært i kontakt med tyder på at OPS-prosjektene er noe anleggsbransjen har sett frem til lenge og har jobbet hardt for å få til. Men det er knyttet stor spenning til om utlendingene kan ta opp konkurransen. Referansegruppe En referansegruppe som skal være bindeledd mellom bransjen og Vegdirektoratet er opprettet for prosjektet. Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg er representert ved advokat Lillan Bugge, BNL, Byggenæringens Landsforening med direktør Arne Slettebøe, Rådgivende Ingeniørers Forening med Tore Saghaug, Finansnæringens Hovedorganisasjon med kontorsjef Herborg Horvei, Samferdselsdepartementet med avdelingsdirekør Ola Brattegard samt tre medlemmer fra Vegdirektoratet, Lars Aksnes, Kjell Bjørvig og Kjersti Billehaug. .